Izložba u čast 750. obljetnice Amsterdama pod nazivom "U grafičkim kabinetima Rijksmuseuma", prikazuje razvoj grada kroz stoljeća putem odabira grafika i crteža. Postav uključuje djela od najranijih iz 1442. godine do suvremenih radova, a obuhvaća gravure, bakropise, drvoreze, litografije i fotografije (Foto PIXABAY)
Amsterdamski UNESCO-zaštićeni prsten kanala (Grachtengordel) jedno je od najpoznatijih dostignuća urbanog planiranja ranog modernog razdoblja. Uvršten na Popis svjetske baštine 2010. godine, sastoji se od mreže koncentričnih kanalaizgrađenih u 17. stoljeću, tijekom nizozemskog Zlatnog doba. Ovo područje poznato je po svojoj skladnoj urbanoj strukturi, elegantnim kanalnim kućama i povijesnom značaju kao središte trgovine i kulture.
U Rijksmuseumu je nedavno otvorena izložba u čast 750. obljetnice Amsterdama. Pod nazivom "U grafičkim kabinetima Rijksmuseuma", izložba prikazuje razvoj grada kroz stoljeća putem odabira grafika i crteža. Postav uključuje djela od najranijih iz 1442. godine do suvremenih radova, a obuhvaća gravure, bakropise, drvoreze, litografije i fotografije.
S više od 500.000 grafika i crteža zbirka Rijks muzeja je jedna od najvećih na svijetu. U kabinetu 18. stoljeća nalaze se prikazi poznatih amsterdamskih znamenitosti, kao dio opsežnog povijesnog topografskog atlasa Amsterdama. Atlas sadrži više od 23.000 crteža i grafika, uključujući satirične karikature, portrete, arhitektonske crteže, novogodišnje čestitke i popise crkvenih službenika i gradskih vijećnika. Prepoznatljive građevine i prizori uključuju Schreierstoren, pogled na rijeku Amstel, Nieuwe Kerk i vagu (Waag) na trgu Dam.
Pogled na Schreierstoren - jedini preostali utvrđeni toranj u Amsterdamu, 18. stoljeće (Snimila Sandra USKOKOVIĆ)
Među najznačajnijim eksponatima na ovoj izložbi su gradska karta Cornelisa Anthonisza iz 1544. godine, detaljni prikazi znamenitosti iz 18. stoljeća te artefakti povezani s Gustavom Mahlerom i njegovom vezom s Amsterdamom.
U razvoju grada svakako je najbitnije sedamnaesto stoljeće, nizozemsko Zlatno doba, kad dolazi do meteorskog uspona Amsterdama. To nije bilo samo razdoblje ekonomskog prosperiteta i umjetničkog procvata, već i transformacije samog grada. Kako bismo razumjeli ovaj složeni odnos između prostora i događaja, izložbi nas vodi kroz gradske karte tog razdoblja, koje nisu samo statični prikazi urbanog prostora, već dinamični narativi, tj. "narativna kartografija".
Narativna kartografija ima povijesne korijene u rano novovjekovnoj Nizozemskoj, gdje se koristila za širenje informacija o događajima poput Nizozemske revolucije. Karte vijesti iz tog razdoblja kombinirale su prostorne i narativne (pripovjedačke) informacije kako bi prikazale akcije i promjene kroz vrijeme. Ta metoda omogućuje nam da čitamo ove karte kao priče, otkrivajući složenu međuigru između fizičke evolucije Amsterdama i događaja koji su oblikovali njegovo Zlatno doba.
Gradska vijećnica i vaga na trgu Dam, Pieter Schenk, 18. stoljeće (Snimila Sandra USKOKOVIĆ)
Prije Zlatnog doba, Amsterdam je, iako rastuća luka, bio relativno skroman grad. Rane karte, poput onih Cornelisa Anthonisza, prikazuju srednjovjekovnu jezgru okruženu obrambenim zidovima. Cornelis Anthonisz (oko 1505.–1553.) bio je nizozemski slikar, grafičar i kartograf tijekom renesanse. Posebno je poznat po detaljnim gradskim kartama i portretima. Jedno od njegovih najznačajnijih djela je Pogled na Amsterdam iz ptičje perspektive iz 1544. godine, jedna od najranijih poznatih karti grada. Ova drvorezna tiskovina predstavlja vrijedan povijesni zapis o izgledu Amsterdama prije njegove velike ekspanzije u 17. stoljeću. Međutim, s početkom 17. stoljeća, Amsterdam se eksplozivno širi. Ikonični koncentrični sustav kanala, urbanistički podvig bez premca u to doba, postaje prepoznatljivo obilježje kartografskih prikaza grada.
Karte, poput onih Balthasara Floriszoona van Berckenrodea i kasnije precizno detaljnih mapa Joana Blaeua, postaju tada više od pukih geografskih zapisa. One se pretvaraju u narative ambicije i napretka. Širenje prstenova kanala nije bilo samo pitanje učinkovitog odvodnjavanja i obrane; ono je bilo dokaz rastućeg bogatstva grada i njegove strateške vizije. Svaki novi kanal označavao je ekspanziju, svaki novi most povezivao je grad sa svijetom. Ove karte nam kroz vizualni jezik geometrijske preciznosti i planske ekspanzije, pripovijedaju priču o promišljenom rastu, odražavajući nizozemski naglasak na racionalnosti i kontroli.
Detaljna karta Amsterdama, Joan Blaeu, 1649. (Snimila Sandra USKOKOVIĆ)
Gradske karte Amsterdama također otkrivaju društvene i ekonomske transformacije Zlatnog doba. Nove četvrti su bile više od običnih proširenja starog grada, tj.one su osmišljene kako bi primile priljev trgovaca, obrtnika i imigranata koji su pokretali prosperitet Amsterdama. Karte tako postaju demografske priče, prikazujući specijalizaciju urbanog prostora. Tako na izložbenim radovima možemo vidjeti koncentraciju trgovačkih kuća duž Herengrachta, što simbolizira dominaciju grada u međunarodnoj trgovini.
Amsterdamska luka, najvažniji trgovački centar u svijetu, 18. stoljeće (Snimila Sandra USKOKOVIĆ)
Lokacije skladišta i radionica u određenim područjima otkrivaju rastuću proizvodnu sposobnost grada. Karte, dakle, ne govore samo o velikim avenijama i impresivnoj arhitekturi; one također pričaju priču o svakodnevnom životu Amsterdammersa, njihovim ekonomskim aktivnostima i društvenoj organizaciji. Odjednom, karta nije više samo slika grada; ona je pripovjedna kulisa.
Ekspanzija grada nije bila samo fizički proces: bila je odraz intelektualnih, ekonomskih i društvenih transformacija koje su se odvijale. Karte, promatrane kroz ovu prizmu, postaju moćni alati za razumijevanje složenog odnosa između prostora i događaja. Tako nam položaj sinagoga i skrivenih crkava na ovim kartama pripovjeda o vjerskoj toleranciji, ključnom faktoru u privlačenju vještih imigranata i poticanju intelektualnog procvata.
Ons' Lieve Heer op Solder (Gospodin naš na tavanu) je potpuno očuvana katolička crkva na tavanu, smještena u srcu starog gradskog središta Amsterdama, skrivena u stoljećima staroj kući uz kanal. Crkva na tavanu ima jedinstvenu povijest. Tadašnji vlasnik zgrade, katolik Jan Hartman, sagradio ju je u vremenu kada je katolicima bilo zabranjeno javno prakticirati vjeru. Crkva Jana Hartmana nalazi se u tavanima kuće uz kanal i dviju susjednih kuća u uličici iza nje. Spajanjem ta tri tavana stvoren je ogroman prostor tako da crkva na tavanu može primiti čak sto pedeset ljudi. Katolički vjernici ulaze kroz vrata u uličici Hoekssteeg i odatle se penju stepenicama do crkve na tavanu.
Skrivena katolička crkva na tavanu kuće na kanalu, 17. stoljeće (Snimila Sandra USKOKOVIĆ)
Nakon protestantskog preuzimanja Amsterdama 1578. godine, katolici nisu smjeli javno prakticirati svoju vjeru te su stoga stvarali skrivene kućne crkve. Iako su protestantske vlasti bile svjesne njihova postojanja, tolerirale su ih, čime su pokazale pragmatičan pristup različitosti i suživotu. Skrivena kućna crkva Ons' Lieve Heer op Solder (Naš Gospodin na tavanu) koja je danas muzej, ilustrira način na koji su se stanovnici Amsterdama u 17. stoljeću nosili s vjerskom raznolikošću. Crkva je rezultat deklaracije Vilima Oranskog, prema kojoj su svi u Nizozemskoj iza zatvorenih vrata bili slobodni misliti što misle i vjerovati u što vjeruju. "Iza vlastitih vrata svatko smije misliti i vjerovati ono što želi" – poručuje nam Amsterdam iz Zlatnog doba 17. stoljeća.
Sljedeća priča o skrivenim crkvama je kuća Beuning na kanalu, također iz 17. stoljeća. Očuvana soba koju možemo vidjeti na izložbi u Rijks muzeju, potječe iz stražnjeg aneksa doma obitelji Beuning na adresi Keizersgracht 187 u Amsterdamu. Beuningovi su bili ugledni članovi Moravske crkve, poznate i kao Jedinstvo braće. To je protestantska vjerska denominacija koja se temelji na osobnoj duhovnoj vezi između vjernika i Krista. Soba je služila kao mjesto okupljanja moravske zajednice u Amsterdamu. Kamin prikazuje biblijsku priču o obraćenju i krštenju dvorjanina dok ogledala i štukaturni strop također sadrže elemente kršćanske simbolike. Iako su Moravci zagovarali skromnost, pri uređenju ove prostorije nije se štedjelo.
Moravska crkva u kući na kanalu, 17. stoljeću (Snimila Sandra USKOKOVIĆ)
Ovi vizualni prikazi povijesnih zbivanja koja ukazuju na vjersku toleranciju se izravno mogu povezati s suvremenim raspravama o inkluzivnosti u nizozemskom društvu. Međutim, baš kao što je skrivena crkva bila odgovor na restriktivne politike, danas su to odgovori o tome kako osigurati istinsku inkluzivnost, a ne samo toleranciju.
Izložba "U grafičkim kabinetima" u Rijks muzeju prikazuje razvoj grada kroz stoljeća putem odabira grafika i crteža otkrivajući širu tradiciju detaljne kartografije u Amsterdamu, koja je jedinstvena u usporedbi s drugim zapadno-europskim gradovima. Ova narativna kartografija omogućuje nam da vidimo kako je fizički oblik Amsterdama izravno utjecao na događaje Zlatnog doba i kako su oni utjecali na njegovu urbanističku strukturu. Izložene gradske karte nam otkrivaju kako je urbana struktura Amsterdama postala platno na kojem je naslikana priča o njegovom Zlatnom dobu.
Nadalje, serije povijesnih nacrta dodjele zemljišta i građanskih četvrti u Amsterdamu nemaju ekvivalenta drugdje, što naglašava poseban pristup grada u mapiranju, te nam i danas dalje služi kao model za buduće napore u urbanom mapiranju.