Kroz šetnju Mosmanom jasno se vidi kako inovativna obnova može povezati prošlost i sadašnjost, umjetnost i prirodu, čovjeka i životinju, zajednicu i osobno iskustvo. Umjetnička kolonija Headland Park Artist je nastala revitalizacijom nekadašnjeg vojnog kompleksa, koji je preobražen u vibrantnu umjetničku zajednicu okruženu povijesnom arhitekturom i prirodnim ljepotama. S druge strane, Taronga Zoo je iz temelja redefinirao koncept zoološkog vrta, stvarajući »divljinu bez ograda« gdje su priroda, edukacija i zaštita životinja u središtu pažnje
Umjetnička kolonija Park Headland (Foto Boris BAKAL)
U Mosmanu, zapadnom i manje poznatom dijelu Sydneyja, skriveni od užurbanih turističkih tokova, nalaze se dvije posve različite, ali podjednako inspirativne destinacije: umjetnička kolonija Headland Park i Taronga Zoo. Upravo kroz Headland Park nas je provela moja dugogodišnja prijateljica i kolegica, australska arhitektica i konzervatorica Sheridan Burke. Njezina strastvena interpretacija povijesti i suvremene uloge tog prostora otvorila nam je oči za bogatu prošlost i kreativnu energiju Mosmana.
Prije nego što je prepoznat kao važna baza za vojne operacije, Georges Heights je bio poznat kao mjesto Bungareejeve farme, osnovane 1815. Bungareejevu farmu osnovao je guverner Lachlan Macquarie kao način uvođenja Aboridžina u europsku poljoprivredu. Šesnaest aboridžinskih muškaraca i njihovih obitelji dobilo je svaki svoj komad plodne zemlje, kao i potrebne alate i opremu za poljoprivredu. Također su dobili pristup luci radi ribolova. Suradnja između Bungareeja i Macquarieja prepoznata je kao jedan od prvih učinkovitih odnosa između kolonista i lokalnih Aboridžina.
Gunners barake na Georges Heightsu su izgrađene 1873. godine kao dio obrambene linije za zaštitu ulaza u Sydney Harbour, prema projektu kolonijalnog arhitekta Jamesa Barneta. Postojao je niz ovakvih baterija na rubovima luke, a 1871. godine započela je izgradnja baterije Georges Head, koja se sastojala od šest kružnih pozicija za topove i pripadajućih cik-cak prolaza i tunela koji su vodili do podzemnih spremišta streljiva.
Gunners barake kao dio umjetničkog kampa (Foto Boris BAKAL)
Gunners barake su služile raznim vojnim jedinicama te za vojnu školu kamuflaže kroz cijelo razdoblje Prvog i Drugog svjetskog rata, kao i kasnije sve do 2002. godine, kad ih preuzima Harbour Trust. Nakon prestanka vojne aktivnosti, dio objekata prebačen je pod upravu Sydney Harbour Federation Trusta, a 2004. pronašao se na Commonwealth Heritage listi Google Arts & Culture. Nekadašnje vojne građevine adaptirane su u Headland Park Artist?Precinct: zajednicu studija i edukativnih sadržaja s pogledom na luku Sydney Harbour.
Danas se na prostoru nalazi 20 radnih ateljea, tri umjetničke škole, konzervatorski centar Coburn’s Art Conservation, te različiti kipari, fotografi i slikari koji djeluju unutar zajednice Headland Artists. Okolna priroda i staze pružaju slikovit ambijent s elementima povijesnih topništava, a kiparski vrt doprinosi živosti prostora Headland Artists Harbour Trusta. Lokacija je integrirana u staru liniju obrane Sydneya, a okružena je mrežom povijesnih bunkera, tunela i topničkih položaja koje danas čine dio zaštičenog baštinskog prostora.
Stara linija obrane s topovima i baterijama (Snimio Boris BAKAL)
Šetnja kroz ateljee i povijesne staze Headlanda bila je poseban doživljaj, tim više što nas je vodila Sheridan, koja savršeno poznaje svaki kutak ovog mjesta. Iako ova umjetnička kolonija funkcionira od 2000-ih, područje Mosmana ima dugu umjetničku povijest: već krajem 19. stoljeća u okolici su djelovali umjetnički kampovi, primjerice Curlew i Balmoral Camp, koji su privlačili slikare poput Arthura Streetona i Toma Robertsa. Danas je Mosman nadaleko poznat po svojoj Mosman Art Trail ruti, koja slavi tradiciju pejzažne umjetnosti i lokalne povijesti, te kreatore poput Prestona, Robertsa i drugih.
Umjetnička kolonija Headland Park predstavlja inspirativan primjer revitalizacije vojnog arhitektonskog nasljeđa kroz umjetničku zajednicu, povezujući povijest, prirodu i suvremenu kulturu u srce Mosmana.
Skriven na obalama sidnejske luke u Mosmanu, sa zadivljujućim pogledom na luku, Taronga, aboridžinski izraz koji znači »prekrasan pogled«, najpoznatiji je australski gradski zoološki vrt, koji spaja spektakularni krajolik s globalnom zaštitom divljih životinja.
Zoološki vrt Taronga u Sydneyju nije samo mjesto za gledanje životinja, on je mjesto gdje ih doživljavate na način koji mijenja samo shvaćanje što zoološki vrt može biti. Za razliku od staromodnih zooloških vrtova, gdje su debele željezne rešetke i betonske kaveze odvajali životinje od ljudi, Taronga je izgradila novu vrstu okruženja, onu koja stavlja dobrobit životinja na prvo mjesto i daje posjetiteljima osjećaj prave blizine divljini.
Pogled iz Taronga Zooa na Sydney (Snimila Sandra USKOKOVIĆ)
Od samih početaka, Zoološki vrt Taronga želio je biti drugačiji. Kako je napredovala znanost o životinjama, tako se mijenjao i dizajn samog zoološkog vrta. Dani skučenih, neprirodnih kaveza su prošlost. Umjesto toga, Taronga koristi pametno oblikovane krajolike, skrivene jarke, staklene pregrade i prirodne barijere kako bi stvorila prostrane nastambe koje što više podsjećaju na prirodna staništa.
Pogled na žirafe tijekom vožnje uspinjačom (Foto WIKI)
Umjesto ograda, životinje su često odvojene od posjetitelja pažljivo dizajniranim jarugama, kamenim zidovima ili vodenim površinama. Ove barijere su gotovo nevidljive tako da imate osjećaj kao da vas od životinja ne dijeli ništa. Na primjer, afrička savana prostire se na velikoj površini, gdje žirafe, zebre i merkati slobodno šetaju po otvorenim poljima, od ljudi odvojeni samo prirodnim elementima krajolika. Zona koja se naziva »veliki južni oceani« omogućuje vam da kroz podvodno staklo promatrate tuljane i morske lavove kako rone i igraju se, bez ikakvih vizualnih prepreka.
U dijelovima poput Wild Asia ili Rainforest Trail, vijugave staze i bogato zelenilo okružuju vas, a životinjske nastambe su toliko dobro uklopljene u krajolik da ponekad morate dobro pogledati kako biste uopće primijetili gdje su barijere.
Bazeni za odmor ptica (Snimila Sandra USKOKOVIĆ)
Ovakav pristup ima stvarne prednosti za same životinje. Prostrane i prirodne nastambe pomažu u smanjenju stresa i dosade, dajući životinjama prostor za kretanje, istraživanje i ponašanje kao u divljini. Drveće za penjanje, bazeni za plivanje, stijene za sunčanje, svako stanište izgrađeno je prema potrebama određene vrste. Životinje imaju više podražaja i prilika koristiti svoje prirodne instinkte. Primati, primjerice, mogu se ljuljati, igrati i živjeti u društvenim skupinama, a ne samo sjediti iza stakla. Više prostora i raznolikosti znači da su životinje aktivnije, zdravije i pokazuju manje znakova stresa.
Za posjetitelje, ovo donosi posebno iskustvo. Bez kaveza ili grubih prepreka, životinjama ste bliže na način koji je prirodan i pun poštovanja. Promatrati tigra kroz drveće ili klokana kako skače po otvorenom prostoru stvara pravi osjećaj povezanosti i često dublje poštovanje prema divljini. Učite ne samo kako životinje izgledaju, već i kako se kreću, ponašaju i žive zajedno. Gledajući životinje u staništima sličnim prirodnima, podsjećamo se koliko je važno zaštititi njihova prava staništa izvan zoološkog vrta.
Koale (Snimila Sandra USKOKOVIĆ)
Šetnja kroz park nam je doista je djelovala kao da smo zalutali u neku azijsku kišnu šumi - bujna vegetacija, zvukovi ptica i egzotične životinje na svakom koraku. Posebno nas je zabavio trenutak kad smo ušli u jednu od jedinica za ptice, gdje je zapravo čovjek u kavezu, odnosno ograđen, dok ptice slobodno lete oko njega – zanimljiv obrat uloge na koji nismo bili spremni!
Filozofija »bez kaveza« zoološkog vrta Taronga dio je šireg pokreta vodećih svjetskih zooloških vrtova koji stavljaju dobrobit životinja na prvo mjesto i nadahnjuju posjetitelje na brigu o očuvanju prirode. Svaka nova izložba osmišljena je da ovu ideju podigne na novu razinu i postavi više standarde za izgled i doživljaj zooloških vrtova.
Divljina zoološkog vrta bez kaveza i ograda (Snimila Sandra USKOKOVIĆ)
Na gotovo 28 hektara, Taronga je dom za više od 5.000 životinja sa svih kontinenata, s oko 350 vrsta, smještenih u različite biogeografske izložbe, od afričkih savana do azijskih prašuma i australskih staništa. Neki od najvažnijih dijelova su: Great Southern Oceans: dom tuljana, pingvina i morskih lavova; African Savannah: žirafe, merkati, zebre i lavovi; tragom kišnih šuma i divlje Azije: vidre, binturongi i kritično ugroženi sumatranski tigrovi; primati: utočište za čimpanze i šuma gorila; australske zone uključuju Kangaroo Country, Koala Walkabout s bilbijima, bandikutima i ježevima te Centar za zaštitu tasmanskog đavla.
Taronga Zoo nije samo turistička atrakcija već znanstvena institucija posvećena zaštiti prirode. U zoološkom vrtu Taronga, izostanak klasičnih ograda i kaveza nije samo pitanje dizajna već stav. To je poruka da dobrobit životinja i edukacija ljudi idu ruku pod ruku. Rušeći stare barijere, Taronga je stvorila prostor gdje se ljudi i životinje mogu susresti, učiti i biti inspirirani—licem u lice, oči u oči, s ničim osim poštovanja između njih.
Naizgled nespojivi, jedan zamišljen kao utočište umjetnika i stvaralačke slobode, drugi kao utočište divljih životinja i edukacije, umjetnička kolonija Headland Park i Taronga Zoo zapravo dijele zajedničku nit: oba su primjer transformacije i nove namjene prostora u službi zajednice, prirode i kreativnosti.
Umjetnička kolonija Headland Park Artist je nastala revitalizacijom nekadašnjeg vojnog kompleksa, koji je preobražen u vibrantnu umjetničku zajednicu okruženu povijesnom arhitekturom i prirodnim ljepotama. S druge strane, Taronga Zoo je iz temelja redefinirao koncept zoološkog vrta, stvarajući »divljinu bez ograda« gdje su priroda, edukacija i zaštita životinja u središtu pažnje.
Oba mjesta nude osjećaj otvorenosti: bilo kroz ateljee umjetnika otvorene za javnost ili kroz prostore ograđene krajolicima bez klasičnih kaveza u zoološkom vrtu. Kroz šetnju Mosmanom jasno se vidi kako inovativna obnova može povezati prošlost i sadašnjost, umjetnost i prirodu, čovjeka i životinju, zajednicu i osobno iskustvo.
Osim arhitektonskih i umjetničkih zanimljivosti, Sheridan nas je upozorila na još jednu opasnost koja ovdje vreba – australske svrake (magpies). Uz zafrkanciju i dozu crnog humora, rekla je: »Pazite se, pogotovo žene s puno kose – magpie vas može napasti ako vam frizura izgleda kao ptičje gnijezdo! Ovdje ni umjetnici nisu sigurni, pogotovo oni s ekstravagantnom frizurom.« Zanimljivo, Sheridan nije djelovala nimalo zabrinuto, iako nosi prepoznatljivu punkersku frizuru s puno kose – očito svrake ovdje poštuju stare Mosmanke!