Otvaranje Richelieua izvan njegove uloge kraljevske knjižnice i potpuno prihvaćanje njegova muzejskog identiteta više je od simboličnog čina - ono pretvara instituciju u živi prostor kulturne razmjene. Otvorenost pretvara pasivno promatranje u angažirano otkrivanje, osiguravajući da umjetnička i književna ostavština nacije bude doživljena, propitkivana i iznova tumačena od svih, a ne zaključana samo za odabrane
Potpuno obnovljena, spektakularna Ovalna dvorana (Foto Sandra USKOKOVIĆ)
Povodom tristote obljetnice prvog smještaja u Palais Mazarin, Francuska nacionalna knjižnica, Bibliotheque nationale de France, otvara svoja vrata javnosti, otkrivajući blaga koja su obično skrivena od pogleda, raspoređena u nedavno obnovljenim prostorima. Tri stoljeća nakon što je Kraljevska knjižnica smještena u Palais Mazarin, knjižnica Richelieu nudi novoobnovljene prostore otvorene za javnost.
Palača Mazarin (Foto: Wikicommons)
Osnovana 1666. kao Kraljevska knjižnica od strane Colberta za vrijeme Louisa XIV., institucija se trajno smjestila u Palais Mazarin 1722. U 19. stoljeću kompleks je proširen monumentalnim dvoranama.
Danas, na površini od 58.000 metara kvadratnih, nudi 20.000 »kvadrata« muzejskih prostora s kolekcijama koje se protežu od numizmatike do povijesti umjetnosti. Uz podršku arhitekta Bruna Gaudina, posjetitelji mogu istražiti Kabinet medalja, galeriju izvanrednih grčkih i rimskih antikviteta, bogato ukrašene čitaonice knjižnice i izložbe koje ističu povijest zgrade od 1724. godine.
Godinu dana nakon što se nastanio u hôtel de Chevry-Tubeuf, kardinal Mazarin odlučio ga je proširiti te je u lipnju 1644. naručio od arhitekta Françoisa Mansarta izgradnju dviju nadzemnih galerija. U početku jednostavan prostor za povezivanje, galerija je od 16. stoljeća postao mjesto primanja i reprezentacije. Za kardinala, radilo se o tome da svojim izvanrednim zbirkama podari dostojan okvir i da im osigura scensku prezentaciju.
Galerija Mazarin (Foto Sandra USKOKOVIĆ)
U ovom novom krilu, podijeljenom na dva dijela, donja galerija bila je namijenjena predstavljanju antikviteta, dok su u gornjoj galeriji bile izložene zbirke slika, skulptura i namještaja. Dekor ovog potonjeg prostora povjeren je talijanskom slikaruGiovanniju Francescu Romanelliju (1610.–1662.), učeniku Pietra da Cortone, koji je sudjelovao u dekoriranju palače Barberini u Rimu. Po nalogu Mazarina stigao je u Pariz 1646. Djelo je bilo ambiciozno jer se galerija protezala na 45 metara duljine i 8 metara širine.
Strop Galerije Mazarin tijekom restauracije (Foto Sandra USKOKOVIĆ)
Romanelliju, kojem je kardinal dao potpunu slobodu, pripala je podjela svoda na odjeljke u kojima su se nalazile freske, prema kanonskom modelu koji je razvio Annibale Carracci u slavnoj galeriji palače Farnese u Rimu. Dvadeset godina kasnije, ovaj će koncept biti izveden u monumentalnim dimenzijama u Dvorani zrcala u dvorcu Versailles.
Kraljevska knjižnica danas posjeduje više od 22 milijuna tiskanih dokumenata i znatnu količinu rukopisa, gravura, fotografija, karata, kovanica i medalja, koji su se neprekidno obogaćivali tijekom stoljeća. »Knjižnica-muzej« omogućuje nam rekonstrukciju povijesti Francuske i njezinih monarha.
Četvrt Richelieu u Parizu 1940.godine
Karlo V. imao je ideju stvoriti jednu od prvih kraljevskih knjižnica u Europi u kuli Louvrea u 14. stoljeću. Luj XII. naslijedio je zbirku svog rođaka, vojvode od Orléansa, a Franjo I. ju je znatno obogatio nakon konfiskacije 1521. godine knjižnice konetabla de Bourbona. Francuski su kraljevi kraljevsku knjižnicu smatrali i riznicom povijesnog pamćenja i političkim instrumentom.
Galerija Mazarin, obnovljena Gaudinovim timom, remek-djelo je slikarskog ukrašavanja 17. stoljeća, s freskama i trompe-l’oil ornamentima.
Vodi do Ovalne dvorane, spektakularne čitaonice koju je projektirao Jean-Louis Pascal, a otvorena je 1936. godine. Njezina prostrana kupola i monumentalne police ostavljaju snažan dojam. U ovoj »katedrali knjiga« posjetitelji sada mogu slobodno pristupiti 20.000 svezaka smještenih nadohvat ruke - prostor koji je nekoć bio rezerviran isključivo za istraživače.
Potpuno obnovljena, spektakularna Ovalna dvorana koju je projektirao Jean-Louis Pascal predstavlja, prema riječima arhitektica Virginie Brégal i Brune Gaudin, »novi plućni prostor BnF-a«, s kolekcijama u slobodnom pristupu - umjetnost, baština, pa čak i stripovi! Središnji dio nudi 160 mjesta za čitanje. Uz obod dvorane, medijacijski sadržaji obrađuju digitalizirane zbirke u svoj njihovoj raznolikosti i bogatstvu: povijest slavnog djela, od izvornog rukopisa do različitih izdanja, virtualna proba scenskih kostima.
(Foto Sandra USKOKOVIĆ)
U muzeju postoji 18 interaktivnih točaka posredovanja što pomaže otkrivanju izloženih djela. Njihov sadržaj je raznolik: razgovori sa stručnjacima, igre, 3D animacije, upoznavanje s vještinama i zanatima i ujedno dokaz da visoka erudicija i pedagogija nisu nespojivi.
Ulazak u Ovalnu dvoranu pruža zadivljujući prizor. Pascalova arhitektura savršeno se slaže sa zbirkama koje čuva: knjigama, grafikom, fotografijama, rukopisima, kovanicama, medaljama, antikvitetima, kartama i planovima. Posjetitelji mogu razgledati odabrana blaga - više od 150 predmeta - raspoređenih u tematske cjeline.
Nicolas Robert, Nicolas Robert, »Corona Solis«, akvarel na pergameni iz 17. stoljeća, nalazio se u knjižnici Prirodoslovnog muzeja u Parizu
Sustav interpretacije osmišljen je kako bi vodio svakoga, od znatiželjnih posjetitelja do stručnjaka. Digitalni uređaji, signalizacija i objašnjenja pozivaju publiku na istraživanje zbirki na način koji povezuje tradiciju i suvremenu pedagogiju, pokazujući da to dvoje nije nespojivo
Prolazeći novom Staklenom galerijom, posjetitelji mogu uživati u pogledu na Cour d’Honneur hotela Tubeuf i pročelja povijesnih zgrada knjižnice.
Staklena dvorana koju je projektirao Bruno Gaudin (Foto Sandra USKOKOVIĆ)
Izvanredna ruta nastavlja se u Dvorani sa stupovima, sa skulpturama, starim oružjem i egzotičnim predmetima. Prostorija posvećena povijesti lokaliteta prikazuje ključne trenutke u životu kompleksa Richelieu, od osnutka 1666. kao Kraljevske knjižnice do preseljenja ovamo 1722. Među izloženim remek-djelima nalazi se i bista Karla Velikog, a u susjednim prostorijama raskošni oslikani stropovi Charlesa Natoirea, naručeni 1740. godine.
Renovirano stubište dvorana Vivienne (Foto Sandra USKOKOVIĆ)
Uveden u Francuskoj 1537. godine od strane Franje I., depozitni primjerak je obveza tiskara i izdavača da u kraljevsku knjižnicu dostave primjerak svakog izrađenog djela. Ova je mjera omogućila stvaranje sustavne i sveobuhvatne zbirke tiskanih djela objavljenih u kraljevstvu. S vremenom je depozitni primjerak postao glavni način obogaćivanja nacionalnih zbirki. Danas se odnosi na sve vrste dokumenata (tiskovine, fotografije, audiovizualne materijale, internetski sadržaj) i predstavlja više od 2 milijuna jedinica prikupljenih svake godine.
Otvaranje Richelieua izvan njegove uloge kraljevske knjižnice i potpuno prihvaćanje njegova muzejskog identiteta više je od simboličnog čina - ono pretvara instituciju u živi prostor kulturne razmjene.
Galerija Auguste Rondel iz 19. stoljeća u kojem se danas čuva glavnina zbirke mecene (Foto Sandra USKOKOVIĆ)
Pozivajući javnost u obnovljene dvorane, izlažući blaga koja su nekoć bila skrivena i koristeći interaktivne alate za vođenje kroz zbirke, knjižnica postaje ne samo čuvar baštine nego i aktivni pripovjedač. Takva otvorenost pretvara pasivno promatranje u angažirano otkrivanje, osiguravajući da umjetnička i književna ostavština nacije bude doživljena, propitkivana i iznova tumačena od svih, a ne zaključana samo za odabrane.
Bogata zbirka iluminiranih rukopisa uključuje »Les Tres Riches Heures« vojvode od Berryja, Bibliju mozaika Filipa II. Smjelog, te mnoge druge dragocjenosti.
Jedan od najpoznatijih listova iz ovog remek-djela je prikaz mjeseca ožujka: scena sjetve u blizini dvorca Lusignan. Na minijaturi, pod polukružnim nebeskim kalendarom, vidi se raskošna arhitektura dvorca te seljaci koji obrađuju polja – spoj svakodnevnog rada i plemićke moći, oslikan izvanrednom pažnjom prema detaljima. Ova minijatura djelo jebraće Limburg, nastalo oko 1412. - 1416. godine, a danas se čuva u Nacionalnoj knjižnici Francuske, u Odjelu za rukopise (ms. 65, fol. 3v).
Kalendarska minijatura braće Limburg 1416 godina
»Les Tres Riches Heures« vojvode od Berryja jedno je od najvažnijih i najljepših djela međunarodne gotike. Nastao u prijelaznom razdoblju između srednjovjekovnog i ranorenesansnog slikarstva, rukopis predstavlja vrhunac umijeća minijature - s iznimnom pažnjom prema realističnom prikazu prirode, arhitekture i ljudske figure. Njegov kalendar nije samo pobožni vodič kroz liturgijsku godinu, već i dragocjen vizualni dokument o društvenom, gospodarskom i kulturnom životu francuskog plemstva i seljaštva početkom 15. stoljeća. Upravo zbog svoje umjetničke izvrsnosti i povijesne važnosti, djelo je postalo simbol europske kulturne baštine.