IZLOŽBA KLÁRE HOSNEDLOVE U HAMBURGER BAHNHOFU

Zagrljaj materijala i sjećanja: Između intime i monumentalnog

Hosnedlova istražuje dom, utopiju, pamćenje i svakodnevni život kroz različite političke sustave. Materijali u instalaciji Kláre Hosnedlové postaju nositelji priča: svaki element – staklo, pijesak, metal, zvuk i nit – otvara vlastiti svijet značenja. Zajedno grade prostor u kojem se krhkost i snaga, prošlost i sadašnjost, osobno i kolektivno prepliću u jedinstvenom umjetničkom pejzažu

| Autor: Sandra USKOKOVIĆ
Monumentalna instalacija Kláre Hosnedlové u povijesnoj dvorani Hamburger Bahnhofa (Foto Sandra USKOKOVIĆ)

Monumentalna instalacija Kláre Hosnedlové u povijesnoj dvorani Hamburger Bahnhofa (Foto Sandra USKOKOVIĆ)

Berlin jest grad umjetnosti, a Hamburger Bahnhof dio je tog živopisnog kulturnog krajolika. Hamburger Bahnhof dovršen je 1847. godine kao polazište željezničke pruge Berlin - Hamburg. Djelo arhitekta Friedricha Neuhausa, u kasnoneoklasicističkom stilu, postao je uzor za kasnije berlinske kolodvore. Danas je jedini sačuvani kolodvor iz tog vremena.

sandra berlin   ZAGRLJAJ - IZLOŽBA KLÁRE HOSNEDLOVE U HAMBURGER BAHNHOFU, NACIONALNOJ GALERIJI SUVREMENE UMJETNOSTI U BERLINU Hamburger Bahnhof, dovršen 1847. godine kao polazište željezničke pruge Berlin - Hamburg, djelo je arhitekta Friedricha Neuhausa (Snimila Sandra USKOKOVIĆ)

Zgrada je imala središnju dvoranu s četiri kolosijeka i s krilima za dolaske i odlaske. Zbog sve većeg željezničkog prometa zatvorena je 1884. godine. Od 1906. u njoj se nalazio Muzej prometa i graditeljstva, a nekadašnja glavna dvorana pretvorena je u izložbeni prostor s modelima lokomotiva i vagona.

Mjesto susreta

U svojoj prvoj funkciji kao željeznički kolodvor, gornji katovi Hamburger Bahnhofa bili su rezervirani kao administrativni i stambeni prostori za osoblje. Nakon što je postao Muzej prometa i graditeljstva, ti su prostori prenamijenjeni u izložbene prostore i urede. Iako kolodvor više nije bio operativan kada su nacionalsocijalisti 1933. godine došli na vlast, bivši kolosijeci zgrade zadržani su kao dio berlinske željezničke mreže. Tijekom razdoblja nacističke vlasti (1933. – 1945.), ova je mreža služila za deportaciju Židova i drugih progonjenih skupina stanovništva iz Berlina u geta i logore smrti između 1941. i 1945. godine.

U 1990-ima je arhitekt Josef Paul Kleihues tijekom obnove dodao stakleni most koji povezuje kabinete. Taj most pruža uvid u povijesnu dvoranu i unutarnje dvorište, pozivajući na razmišljanje o složenoj povijesti ovoga mjesta.

sandra berlin   ZAGRLJAJ - IZLOŽBA KLÁRE HOSNEDLOVE U HAMBURGER BAHNHOFU, NACIONALNOJ GALERIJI SUVREMENE UMJETNOSTI U BERLINUPanoramski pogled na izložbeni prostor (Foto Sandra USKOKOVIĆ)

Od svog otvaranja 3. studenoga 1996. kao doma zbirke Nacionalne galerije suvremene umjetnosti, zgrada se razvila u međunarodno mjesto susreta suvremene umjetnosti. Godine 2026. Hamburger Bahnhof proslavit će svoju 30. obljetnicu programom koji obuhvaća povijest ovog prostora i njegovu budućnost.

Kulturno pamćenje

Monumentalna instalacija Kláre Hosnedlové za Chanel narudžbu u povijesnoj dvorani Hamburger Bahnhofa usredotočuje se na dom, utopije i svakodnevni život u različitim političkim sustavima. Najveća dosad prostorno-ekspanzivna skulpturalna scena Hosnedlové stvorena je od tapiserija visokih do devet metara, objekata prilagođenih prostoru, organski oblikovanih reljefa i velikih vezova. Predlošci za vez su filmske i videosnimke performativnih intervencija koje je umjetnica izvela u Berlinu.

sandra berlin   ZAGRLJAJ - IZLOŽBA KLÁRE HOSNEDLOVE U HAMBURGER BAHNHOFU, NACIONALNOJ GALERIJI SUVREMENE UMJETNOSTI U BERLINUTapiserije visoke i do devet metara (Foto Sandra USKOKOVIĆ)

Polazišna točka za njene radove su arhitektura, filmovi i romani koji su oblikovali kulturno pamćenje posljednjih stoljeća u pograničnim regijama današnje Češke. Njezina instalacija spaja tapiserije, ručno lijevano staklo, pijeskom prekrivene skulpture, metalne ploče, vezove i zvučne pejzaže, pretvarajući industrijsku arhitekturu muzeja u prostor mašte i zajedničkog iskustva.

»Zagrljaj« u Hamburger Bahnhofu najveća je dosadašnja institucionalna samostalna izložba Kláre Hosnedlové. Umjetnica u povijesnoj industrijskoj dvorani muzeja stvara utopijski pejzaž od lanenih vlakana, veza, lijevanog stakla, pješčenjaka, gline, željeza i betonskih ploča.

Fokus je na ruralnim područjima današnje Češke, obilježenima zanatskim i industrijskim proizvodnim procesima te promjenjivim nacionalnim granicama. Betonske ploče i željezni zidovi, primjerice, referiraju se na arhitekturu komunističkog razdoblja. S Hosnedlovom (rođ. 1990.) Hamburger Bahnhof predstavlja mladu umjetnicu u glavnoj dvorani koja proširuje granice skulpture prostorno specifičnom instalacijom.

Materijali u instalaciji Kláre Hosnedlové postaju nositelji priča: svaki element – staklo, pijesak, metal, zvuk i nit – otvara vlastiti svijet značenja. Zajedno grade prostor u kojem se krhkost i snaga, prošlost i sadašnjost, osobno i kolektivno prepliću u jedinstvenom umjetničkom pejzažu.

Staklo, pijesak, metal

Devet elemenata od obojenog, mliječnog stakla oštro strši iz reljefa prekrivenih pijeskom, postavljenih na metalne zidove. Kontrast između krhkog stakla i masivnih, kamenolikih skulptura stvara sklad koji istodobno prenosi i krhkost i snagu.

Za izradu staklenih objekata Hosnedlová surađuje s obrtnicima čije je umijeće oblikovano znanjem prenošenim generacijama. Korištenjem ručno lijevanog stakla - materijala koji oblikuju i prirodne sile i ljudska intervencija - umjetnica upućuje na duboko ukorijenjenu povijest ovih tehnika. Instalacija se oslanja na regionalne tradicije i istražuje međuodnos prirodnih sila i ljudske industrije, pokazujući kako se krajolici, materijali i kulturne prakse neprestano mijenjaju i oblikuju kroz vrijeme.

sandra berlin   ZAGRLJAJ - IZLOŽBA KLÁRE HOSNEDLOVE U HAMBURGER BAHNHOFU, NACIONALNOJ GALERIJI SUVREMENE UMJETNOSTI U BERLINU (Foto Sandra USKOKOVIĆ)

Sedam skulptura prekrivenih pijeskom raspoređeno je kroz instalaciju i pričvršćeno na tvrde zidove te na tkane tapiserije. Njihove teksture prizivaju fosile i podsjećaju na prapovijesnu prošlost Moravske. U isto vrijeme, način na koji su postavljene podsjeća na zidne frizove iz socijalističkog razdoblja, kakvi su nekad krasili javne zgrade u komunističkoj istočnoj i srednjoj Europi.

Kao dijete, Hosnedlová je skupljala fosile, doživljavajući ih kao blago koje nosi uspomene i tragove drugih svjetova. Kao i ti fosili, njezine skulpture čuvaju sjećanja, povezujući izvezene slike s ručno lijevanim staklom kako bi uhvatile prolazne, krhke trenutke. Iako su izrađene od teških materijala, odišu kretanjem i nadilaze veličinu fosila iz umjetničina djetinjstva. Kao i drugi elementi izložbe, one mijenjaju percepciju veličine kod promatrača i otvaraju beskrajne mogućnosti za maštu.

U osam lukova povijesne dvorane umetnute su valjane metalne ploče koje uokviruju i obuhvaćaju instalaciju u središtu prostora. Inspirirane izraženim metalnim gredama muzeja, ploče proširuju arhitekturu i pretvaraju elemente povijesne zgrade u sastavni dio instalacije.

sandra berlin   ZAGRLJAJ - IZLOŽBA KLÁRE HOSNEDLOVE U HAMBURGER BAHNHOFU, NACIONALNOJ GALERIJI SUVREMENE UMJETNOSTI U BERLINUHladne, industrijske površine ploča stvaraju snažan kontrast toplim, organskim materijalima koji ispunjavaju dvoranu (Foto Sandra USKOKOVIĆ)

Hladne, industrijske površine ploča stvaraju snažan kontrast toplim, organskim materijalima koji ispunjavaju dvoranu. Zatvaranjem dijela prostranog unutrašnjeg prostora, ploče stvaraju osjećaj intimnosti i jasnoće, mijenjajući način na koji se prostor doživljava. Spoj skulpture i strukture naglašava prostornu koherentnost instalacije i ujedinjuje njezine različite elemente.

Zvuk i nit

Četiri visoka stupa zvučnika raspoređena kroz povijesnu dvoranu projiciraju slojevitu zvučnu kompoziciju. Glasovi Lade, ženskog zbora koji pjeva u moravskim mikrodijalektima, isprepliću se sa zvučnim pejzažem crkvenih zvona, instrumentalnim dionicama i stihovima na češkom jeziku koje izgovara reper Yzomandias.

sandra berlin   ZAGRLJAJ - IZLOŽBA KLÁRE HOSNEDLOVE U HAMBURGER BAHNHOFU, NACIONALNOJ GALERIJI SUVREMENE UMJETNOSTI U BERLINUČetiri visoka stupa zvučnika raspoređena kroz povijesnu dvoranu projiciraju slojevitu zvučnu kompoziciju (Foto Sandra USKOKOVIĆ)

Soundtrack su za ovu instalaciju razvili skladatelj i performer Billy Bultheel, sa sjedištem u Berlinu i Bruxellesu, i njegovi suradnici. Samo ozvučenje potječe iz berlinskih techno klubova, od kojih neki danas više ne postoje. Zvučnici nose vlastite uspomene oblikovane prošlim okupljanjima i zajedničkim iskustvima. Prašnjavi i izgrebani, neki više ne rade, a upravo time naglašavaju širu temu zastarijevanja koja se provlači kroz cijelu instalaciju.

Deset vezova ugrađeno je u skulpture prekrivene pijeskom, obješeno na tapiserije od lana i konoplje te integrirano u metalne zidove. Svaki prikazuje fragment - ispružene prste, upaljač, goli leđa - preuzet iz tihih performansa bez publike, koje je umjetnica izvodila i fotografirala u ranijim izložbama i na brutalističkim fontanama u Berlinu.

Sandra uskoković, izložba berlin (Foto Sandra USKOKOVIĆ)

U sporom, meditativnom procesu, umjetnica prenosi detalje tih performansa u vezene prizore. Jedan od tih performansa, izveden u Hamburger Bahnhofu, poslužit će kao izvor slika za njezinu sljedeću instalaciju. Ovi detaljno izrađeni radovi naglašavaju kontraste između navodno ženskog i muškog znanja, između sitnih detalja i monumentalnog formata. Hosnedlová širi pojam veza izvan okvira kućne tradicije i koristi ga kao sredstvo za istraživanje sjećanja i transformacije.

Nit pripadnosti

Instalacija Kláre Hosnedlové »Zagrljaj« otvara prostor za promišljanje kontrasta između krhkosti i monumentalnosti, intime i industrijskog okruženja, pri čemu snažno povezuje osobno sjećanje i kolektivnu povijest.

Ovaj rad pokazuje kako umjetnost velikog formata i uranjajuće prirode može preoblikovati našu percepciju prošlosti. Tradicionalni vez i staklo, fosilima nalik skulpture i industrijski elementi upućuju na kulturne i povijesne slojeve zajednice, dok zborsko pjevanje i zvučni pejzaži stvaraju osjećaj kolektivnog doživljaja. Baveći se temama utopije i promjenjivih granica, Hosnedlová podsjeća da umjetnost može biti alat za maštanje i stvaranje novih oblika zajednice i pripadnosti u društvima obilježenima podjelama.

Novo poglavlje u povijesti muzeja

Channel narudžba u Hamburger Bahnhofu je godišnja inicijativa koja otvara novo poglavlje u povijesti muzeja, omogućujući umjetnicima realizaciju velikih projekata. Svojim opsegom i vizijom partnerstvo postavlja nove standarde za projekte u javnim institucijama. Suradnja omogućuje umjetničke reinterpretacije ikonične industrijske arhitekture muzeja od 2.500 četvornih metara, koristeći je kao prostor za razmjenu s publikom.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook X