VLADKO MAČEK I SLOBODAN JOVANOVIĆ

NOVO SVJETLO U STARIM POVIJESNIM MAGLAMA

| Autor: Zlatko KRAMARIĆ
Vladko Maček

Vladko Maček

Reprint djela Slobodana Jovanovića i Vladka Mačeka, koje u cjelovitoj i stručno opremljenoj formi donosi Akademska knjiga iz Novog Sada (2025.), vrijedan je izdavački pothvat, koji u središte pozornosti vraća dva kontrastna, ali duboko povezana glasa političke misli kasne Kraljevine Jugoslavije.

Memoari Vladka Mačeka ("U borbi za slobodu. Memoari") nastali su u egzilu i pod dojmom političkog brodoloma Kraljevine Jugoslavije, ali i nade u obnovu demokratskih vrijednosti. Maček svoj politički narativ gradi iz pozicije liberalnog legalista, uvjerenog u potrebu federalnog preuređenja države i političkog kompromisa između Hrvata i Srba. Njegova pozicija, vremenima usprkos, ostaje utemeljena na parlamentarnoj tradiciji i uvjerenju da se sloboda naroda ne može ostvariti bez slobode građana. Nasuprot tome, tekstovi Slobodana Jovanovića ("Zapisi o problemima i ljudima 1941-1944") pripadaju onoj intelektualnoj matrici koja je u razdoblju između dva svjetska rata oblikovala srpsku političku elitu oko Srpskog kulturnog kluba. Tekstovi S. Jovanovića apologetika su unitarizma i centralizma, najčešće uz potpunu negaciju ili relativizaciju hrvatskih političkih zahtjeva. Ukratko, njegovi tekstovi čine intelektualni temelj za neprihvaćanje svakog oblika hrvatske državnosti.

Kulturne reakcije

Maček, kao politički nasljednik Stjepana Radića i vođa HSS-a, ostaje simbol borbe za mirno i sporazumno redefiniranje jugoslavenskog poretka na federalističkim temeljima. Njegovo nastojanje da Sporazumom Cvetković-Maček 1939. afirmira hrvatsku političku subjektivnost oslanja se na ideju kompromisa i konstitucionalizma, uz svijest o raznolikosti jugoslavenskog prostora. Nasuprot tome, Jovanović - filozof, pravnik i politički mislilac blizak Srpskom kulturnom klubu - zastupa centralističku, unitarističku viziju države, u kojoj se federalizam percipira kao opasnost za jedinstvo (srpskog) naroda i (srpske) države.

Upravo su ta dva pristupa - Mačekov konstruktivni federalizam i Jovanovićeva obrana integralnog jugoslavenstva (često u funkciji prikrivene srpske hegemonije) - došla u otvoreni sukob tijekom političkih kriza kasnih 1930-ih. Osnivanje Banovine Hrvatske izazvalo je val ogorčenja u dijelu srpskih političkih i akademskih krugova, okupljenih oko Srpskog kulturnog kluba, u kojem Jovanović igra istaknutu ulogu. Taj je otpor, često maskiran u tobožnju obranu ustava i narodne cjelovitosti, u biti sadržavao jasan antihrvatski naboj, čije se političke posljedice nisu zaustavile 1941., nego su se, mutatis mutandis, ponovno artikulirale 1991. godine.

Taj kontinuitet političke i kulturne reakcije, koji ide od osporavanja Banovine do otvorene pobune 1941. (poput one u Lici i zapadnoj Bosni), ostaje zagonetno odsutan iz mnogih suvremenih historiografskih prikaza. Tako ni u inače vrijednoj studiji "1941. Godina koja se vraća" Slavka Goldsteina nema dublje analize uloge Srpskog kulturnog kluba i njegovih intelektualnih protagonista u pripremi ideološke podloge za dezintegraciju države, kao ni refleksije o prijenosu tog obrasca u srpsku političku kulturu krajem 20. stoljeća.

U tom smislu, ovaj je reprint više od pukog povratka važnim izvorima - otvara prostor za novu interpretaciju međuratnih sukoba, u kojoj se federalizam ne promatra kao destruktivna sila, nego kao legitimni politički zahtjev naroda unutar jedne višenacionalne zajednice. Istodobno, čitatelju se pruža uvid u genezu modernog nacionalizma u srpskoj političkoj eliti, čije su intelektualne formulacije - poput Jovanovićevih - bile možda sofisticirane, ali često motivirane dubokim otporom političkom pluralizmu.

Paralelni narativi

Zahvaljujući ovom izdanju, imamo priliku suočiti se s paralelnim narativima jugoslavenske ideje - onim koji želi inkluzivno redefinirati zajednicu i onim koji, pod krinkom jedinstva, traži dominaciju. Ta suprotstavljenost čini ovu knjigu ne samo vrijednim historiografskim dokumentom, nego i dijelom šireg razgovora o prošlosti koja se, kako bi rekao Goldstein, stalno vraća, i koju još uvijek nismo do kraja razumjeli.

Umjesto svakoga zaključka mogu konstatirati da su ova reprint-izdanja ključnih djela S. Jovanovića i V. Mačeka u ediciji Akademske knjige iznimno vrijedan doprinos obnovi kritičkog uvida u političku misao jugoslavenskog 20. stoljeća. U vremenu kad je historiografska pozornost sve više usmjerena na regionalne varijante moderniteta, ove knjige omogućuju temeljito razumijevanje liberalnih i demokratskih težnji u političkim tradicijama, koje su često ostajale u sjeni autoritarnih modela vlasti.

Mačekovo svjedočanstvo o političkom razvoju Kraljevine Jugoslavije i pokušajima federalističkog uređenja, kao i Jovanovićevi teorijski i polemički tekstovi o pitanju nacije, demokracije i komunizma, ponovo pokazuju svoju aktualnost u kontekstu postjugoslavenskih društava. U njima prepoznajemo rane oblike otpora centralističkoj logici vladanja, kao i pokušaje da se demokracija misli iz perspektive pluralizma i građanskog društva.

Posebno je vrijedno što su ova izdanja opremljena novim stručnim aparatom, koji omogućuje suvremenom čitatelju da djela interpretira ne samo u njihovu povijesnom kontekstu, nego i u svjetlu današnjih izazova - uključujući i obnovu autoritarnih praksi iza demokratskih fasada. Mačekova ideja "sporazumnog jugoslavenstva", kao i Jovanovićeva kritika ideološke dogme, danas su ponovo relevantne kao polazišta za refleksiju o demokratskoj kulturi na Balkanu.

Ovaj reprint ne donosi samo tekstove - on vraća u optjecaj jedan cijeli zaboravljeni horizont političkog mišljenja, koji bi mogao biti posebno poticajan u suvremenim nastojanjima da se izgrade održiviji, inkluzivniji modeli upravljanja i reprezentacije.

I na kraju recimo kako bi bilo krajnje zanimljivo napraviti anketu među građanima u kojoj bi se trebalo odgovoriti na pitanje: Znate li tko je Slobodan Jovanović, odnosno Vladko Maček? Iskreno, mislimo da bi nas rezultati te ankete neugodno iznenadili, jer danas ni jedan oblik memorije (političke, povijesne, institucionalne...) nije na nekoj (pre)viskoj cijeni.

Rehabilitacija Mačekove političke pozicije

Prilikom priređivanja knjige memoara Vladka Mačeka priređivač V. Petrović u cijelosti se držao hrvatskog izdanja iz 1992. godine. Ovi memoari izvorno su objavljeni na engleskom jeziku pod naslovom In Struggle for Freedom (Robert Speller&sons, New York, 1957.). U Hrvatskoj je ova knjiga prevedena tek nakon demokratskih promjena 1992. godine u izdanju Školske knjige. Doduše, i prije toga bilo je moguće čitati ovu knjigu na hrvatskom jeziku. Naime, 1982. godine u sklopu "Knjižnice Hrvatske revije" tiskana je u emigraciji. To je vrijeme kada se u tadašnjoj socijalističkoj Jugoslaviji o Mačeku pisalo isključivo negativno, a njegova uloga u hrvatskoj političkoj povijesti bila sustavno marginalizirana. Urednik toga izdanja bio je V. Nikolić, jedan od ključnih ljudi hrvatske emigrantske kulturne scene. Hrvatsko izdanje ove knjige 1982. godine značilo je svojevrsnu rehabilitaciju Mačekove političke pozicije u antitotalitarnom ključu. Doduše, tek će izdanje iz 1992. godine omogućiti obnovu interesa za Mačekovu političku misao u hrvatskoj javnosti. Zapisi S. Jovanovića prvi su put objavljeni u Londonu 1976., a izdavač je bilo Udruženje srpskih pisaca i umetnika u inostranstvu.

Stanje duha u socijalističkoj Jugoslaviji

Tekstovi Slobodana Jovanovića, kojeg neki smatraju "najumnijom srpskom glavom 20. stoljeća", objedinjeni su nakon njegove smrti (umro je 1978.) u izdanju BIGZ-a 1983. godine (sic!) Država, demokratija, revolucija. Ovaj podatak puno govori o stanju duha u socijalističkoj Jugoslaviji. U Zagrebu 80-ih nikome nije padalo na pamet objaviti Memoare Vladka Mačeka, a u Srbiji, u Beogradu, bez ikakvih problema objavljeni su tekstovi Slobodana Jovanovića.

Bez analize uloge srpskih intelektualnih elita

O političkom djelovanju SKK-a (Srpskog kulturnog kluba) pišem u svojoj knjizi "I poslije Tita - Tito" (HSN, 2025.). Na čelu tog kluba bio je Dragiša Vasić, inače Krležin vjenčani kum, ideolog četničkog pokreta, koji je stjecajem nesretnih okolnosti skončao u ustaškom logoru Jasenovac, u proljeće 1945. U svojoj knjizi pokušao sam naznačiti mogući utjecaj SKK-a na oružanu pobunu srpske zajednice na početku Drugog svjetskog rata. Naime, intelektualci okupljeni oko SKK-a u javnosti su sustavno stvarali ozračje srpske ugroženosti, a u isto vrijeme podgrijavali zahtjeve za teritorijalnim revidiranjem. Isti obrazac ponovit će se i početkom 90-ih. Ovaj put glavni akteri tih ideja bili su SANU, Dobrica Ćosić, Udruženje književnika... I opet će u javnosti dominirati glasovi o nužnosti obrane "srpskog naroda i teritorija". Zvuči nevjerojatno, ali Slavko Goldstein u svojoj knjizi "41. Godina koja se vraća" uopće ne primjećuje sve te "detalje", pa tako u toj knjizi posve izostaje analiza uloge srpskih intelektualnih elita, SKK-a, SANU-a, i uopće se ne komentira koncept "srpskih zemalja". Kod Goldsteina "srpske pobune" ispražnjene su od bilo kojeg političkog sadržaja.


Podijeli: Facebook X