ŠPICA S MACANOM

Električna vozila su jedan novi svijet za sebe

Električni automobili donose sasvim drukčiji ritam vožnje, nove troškove i nove strahove – a Branimir Tomurad i Juraj Majstorović otkrili su kako izgleda prelazak na struju iz prve ruke

| Autor: Igor BOŠNJAK
Žarko Puhovski, Krešimir Macan i Miro Kovač (Foto MANJGURA)

Žarko Puhovski, Krešimir Macan i Miro Kovač (Foto MANJGURA)

Nešto drukčija bila je ovotjedna »Špica s Macanom«, ovaj put se malo odmaknuvši od uobičajenih tema. Riječ je o sponzoriranoj emisiji napravljenoj u suradnji s Porsche centrom u Zagrebu.

O električnim autima i Porscheu su s Krešimirom Macanom razgovarali novinar najgledanije auto-moto emisije u Hrvatskoj »Automarket« Branimir Tomurad i Juraj Majstorović, direktor u IT sektoru i magistar glazbe.

Macan je rekao kako Porsche ima dugu povijest sportskih automobila, od kojih su mnogi dio pop kulture. Novi modeli unose sportski duh u poslovnu klasu, postavljajući nove standarde, dodajući kako poslovne modele Porschea - poput Macana i Cayena - sve češće vidimo i na našim cestama te da se električnog Macana u ograničenoj ponudi može voziti već za 700 eura mjesečno. To je, kaže, kada govorimo o odnosima u tom svijetu nevjerojatno - ali istinito. Porsche je proširio svoju ponudu na SUV i električne modele kako bi odgovorio na trendove tržišta, s tim što električni automobili poput Macana nude sličan sportski doživljaj vožnje, kao i modeli s unutarnjim izgaranjem.

Duša u Macanu

Tomurad kaže kako je poanta u tome da premium automobil premium brenda koji želite voziti, trebate ozbiljno dobro plaćati. A Porsche ima ponudu u kojoj date 15.000 eura polog, vozite operativni leasing i za 700 eura mjesečno koristite i vozite Macan tri godine, rekao je. »Nakon toga ga vratite i vaša nikakva briga više nije pad vrijednosti automobila. Imate, naravno, neke dodatne obveze, kao što su servis, trošak osiguranja i slično, kao i sa svakim automobilom. No generalno, ta ponuda za sve ljude koji inače voze premium automobile, koji koštaju oko 1.000 - 1.500 leasinga eura mjesečno, u principu znači da pozitivno klimaju glavom na to«, smatra. Macan pojašnjava kako ispadne 1.200 eura mjesečno fiksan trošak auta, kad se i polog podijeli na 36 mjeseci. Znači, tih 15.000 pologa plus vožnja 700 eura puta 36 mjeseci, što je 25.200, i kad to zbrojiš, dobiješ ukupan iznos oko oko 40.000 eura, kaže. Tomurad zaključuje kako je generalno taj iznos vrlo malen, s tim što za automobil koji vozite na leasing morate platiti kasko osiguranje. Macan kaže kako to nikako nije jeftin kasko, no dodaje kako se na osiguranju i na ljudima ne štedi. On smatra da električni automobili nisu zamjena za automobile s unutarnjim izgaranjem, već novi svijet za sebe te da Porsche uspješno prenosi sportski duh i eleganciju na električne modele.

Macan je rekao i kako je on u »tu priču« nakon višegodišnjeg nagovaranja na kraju došao zbog - prezimena. »Jedna od osnovnih stvari je da te ta poluatomatska vožnja doslovno natjera da voziš sve po propisima. Znači da moraš dati žmigavac - ako imaš ono praćenje crta, on te vraća - kako bi skrenuo, i voziš po limitima, naročito na autocesti«, tumači. Majstorović kaže kako je, što se limita tiče, uglavnom u gabaritima, možda malo iznad, tako da redovito gasi opciju da mu javlja kada pređe prekoračenje brzine. »Što se tiče ostalog, primjerice držanja traka, u pravilu mi je to više korisno nego što nije«, rekao je. Na Macanovo pitanje kako mu je bilo prijeći s Mercedesa na Porsche, i s benzinca na električni auto, kaže da je, budući da je u IT sektoru, bio možda otvoreniji k tome. »Ljudi uglavnom ne vole nešto nepoznato. Ja sam tu otvoreniji, a i volim izazove. Početni period sam bio oprezan, ali sad je satisfakcija ogromna«, kaže. Na upit zašto baš Porsche, kaže da mu je, nakon što je više toga isprobao, »duša ostala u električnom Macanu«.

- U automobilskim krugovima, ako čovjek naginje nečemu, znači dizajnu, sportskoj eleganciji i performansama, vrlo malo je zapravo brendova koji ga ispunjavaju, a još i manje tih brendova koji u principu označavaju poslovni uspjeh, što svatko želi. Želim si s 50 godina kupiti Porsche 911, to mi je san. Držim se stvari u koje se razumijem, a moj život su automobili. Nema automobila koji nisam probao. Znam u šali reći da sam ja profesionalni ljubitelj automobila koji se bavi novinarstvom. To je posao iz snova, s 14 godina sam prvi put vozio automobil, naučio me voziti moj pokojni djed. Automobile sam obožavao, bio sam automatski materijal za ovo. Igrom okolnosti sam se našao s 18 godina u Plavom oglasniku, najprije kao dostavljač, a onda se pojavila potreba u redakciji oko automagazina i tako je počelo moje bavljenje automobilima. To je bilo to. Radili smo i emisiju Peta brzina još davno na HRT-u. Kasnije sam zalutao u ove vode gdje se bavim prodajom softvera. Radim u firmi koja se zove Mobile Expert i mi smo, kažemo, eksperti za sve što se kreće, kaže Tomurad.

Gužve na punionici

Rečeno je kako električni Macan ima doseg od 500 kilometara plus, kako koji model. Inače, hrvatski godišnji prosjek prijeđenih kilometara automobila je 12.000. Na pitanje je li osjetio kakva ograničenja obzirom na to da mu je to jedini automobil, u smsilu promjene načina putovanja i vožnje u odnosu što je radio prije s benzincem, Majstorović kaže kako nije, osim što mu je trebalo vremena da se odvaži na duži put - išao je s prijateljem u München. »Optimizirao sam ga na način da sam rekao da ne želim biti ispod 40 posto. Računajući da postoje neke punionice koje rade na drugačiji način - negdje traže da se prvo autoriziraš, a onda ga uključiš u struju, drugdje obrnuto - a ne znajući kakve su u Europi, odlučio sam se za tih 40 posto, da mogu sigurno doći do sljedeće«, rekao je. Macan kaže kako je shvatio da mu je u putovanju sada promjena prije svega zbog toga što punionica nekad radi, a nekad ne radi, makar ima najave. »Softver te dobro vodi, ali nikad ne znaš sve što se događa«, ističe. Kaže da ako su malo dulje ture, kada kasniš, ne možeš taj zaostatak nadoknaditi kao što bi, uvjetno rečeno, mogao s benzincom. »Jer s benzincem stisneš gas, i za 3 minute si na nekoj pumpi pa juriš dalje«, rekao je.

- Električne aute trebate koristiti na način na koji je zamišljeno. Ako ne, onda je on i dalje super, ali mu je uporabna vrijednost smanjena na nekih 30 posto. Konkretno, kad sam vozio Macana, ne koristim Google navigaciju, nego njegovu zato što mi kaže - kad dođeš na cilj, ostat će ti još toliko posto baterije, a ako mi je uz put negdje punionica, on će prekondicionirati baterije za to brzo punjenje. Što znači da će 30-40 kilometara prije punionice temperirati baterije da to bude optimalno. To je u električnom autu ključno za doseg i napravilo je zapravo najveći skok. Ja sam počeo koristiti električni auto, iako sam imao veliku odbojnost prema tome. Nikada neću zaboraviti, u vrijeme sezone kod nas dolazim na punionicu - četiri auta spojena, još šest auta u redu čekanja i ja iza njih. Lijepo sam se okrenuo i otišao. Na neki način meni je kao automobilistu to bilo ograničavanje. Iako, fora je što te svi nekako jako osude kad kažeš da nisi protiv električnog automobila. Zato što, kao, automatski nisi »pravi petrol«. Meni je električni auto - još jedan auto u nizu, kaže Tomurad.

Emocija i strast

Kao IT stručnjak, Majstorović je bio otvoren prema električnim automobilima, ali je i dalje sebe smatrao »petrolheadom«. A odlučio se za Porsche Macan, dijelom i zbog mogućnosti prijevoza gitara. Uživao je u tišini i tehnološkim značajkama električnog automobila, poput »Darth Vader« zvuka. »Porsche mi zapravo u potpunosti pruža nekakvu emociju i strast. Da imam i više njih različitih brendova, vjerujem da bih opet bio Porsche. Moj prvi električni automobil koji sam probao je bio Taycan, sportska varijanta ovog Porschea. Zašto kažem da ne mogu to uspoređivati - jer kad sam ušao unutra, imao sam osjećaj kao da sam ušao u auto iz filma »Povratak u budućnost«. Ne znam, doživljaj je bilo potpuno drugačiji nego kod 911-ice koja me uzbuđuje pucketanjem auspuha i slično«, kaže. »Znači više nisi petrolhead, sad si elektrohead«, ubacio je Tomurad. »Sad sam hibrid«, kroz smijeh zaključuje Majstorović.

Tomurada je pitao i misli li da će taj dio »mandata« da moramo koristiti električna vozila doći prije ili kasnije, a on kaže da se taj dio odgađa i već se odgađao. »Sada su se proizvođači malo ipak pokolebali i počeli opet razmišljati o tome. To sve ide u temu neizvjesnosti ovih vremena u kojima živimo - sociološki i tehnološki pomiješanih. Od nekada 100 ljudi koji su išli na posao, danas njih 60 uopće ne idu jer naprave dva ili tri dana ured od doma«, rekao je.

Prema Tomuradovim riječima, nove generacije za sve imaju neko rješenje, ali su površniji u poimanju automobila. »Ne žele nužno imati auto u vlasništvu. Generalno, imaju druge prioritete«, kaže Macan.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook X