ZLATKO KRAMARIĆ

Tito je u najvećoj mjeri povijesni roman s tragičnim završetkom

Njegovo djelo/čedo propalo je, drugi put u XX. stoljeću, kao da nikada nije ni postojalo. YU nostalgičari samo svjedoče da su im imaginativne mogućnosti prilično skromne, pa kao papige ili loši učenici ponavljaju fraze u koje više ni sami ne vjeruju. Inače su im »usta puna priče o budućnosti«, ali još uvijek nisu odustali od tuđih sjećanja na radne akcije, »vesele dane« u JNA…

| Autor: Darko JERKOVIĆ
Zlatko Kramarić (foto: Dubravka Petrić/PIXSELL)

Zlatko Kramarić (foto: Dubravka Petrić/PIXSELL)

U devedesetima gradonačelnik Osijeka, ugledni političar i profesor na Sveučilištu Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, prof. dr. sc. Zlatko Kramarić posljednjih je nekoliko godina veleposlanik Republike Hrvatske u Republici Albaniji, s opsežnim opusom različitih publicističkih izdanja od kojih najnovije, knjiga naslovljena »I poslije Tita - Tito« s podnaslovom »historija, sjećanje, trauma«, u javnosti izaziva veliko zanimanje. Povod je to za još jedan intervju s prof. Kramarićem koliko o samoj knjizi, toliko i o temi lika i djela Josipa Broza Tita, uključujući i širi kontekst prošlosti i sadašnjosti, politike i društva u cjelini.

Istina i mitovi

Zašto knjiga takvog naslova, i zašto baš sada? Naizgled (ili namjerno) sve se naime poklopilo, i izlazak vaše knjige, i obilježavanje Dana pobjede, i obilježavanje Dana Europe, a kao šlag na tortu, recimo tako, eto i nove pjesme »Slike Bleiburga« Marka Perkovića Thompsona u kojoj je kroz stihove »Kad prolaziš pored biste maršala krvnika/Vidiš li njegov zločin na polju krikova...« jasno da se referira na JBT-a... Kako sve to objašnjavate?

- Naslov ove knjige samo je na prvi pogled marketinški, a vaše pitanje uvelike pogađa bit problema - svi ovi elementi koje spominjete sadržani su, na ovaj ili onaj način, u ovoj mojoj knjizi. Naravno, narativ o JBT-u u sebi sažima, manje-više, sve naše povijesne nesporazume, iluzije… koje, kako vidimo, traju i do dandanas. Odgovor zašto je tome tako nije jednostavno dati, odnosno taj odgovor i ne može biti jednoznačan, konačan.

Nemam iluziju da će i moja razmišljanja u knjizi dati definitivan odgovor na sve hrvatske zablude. Mnogo je elemenata u igri. Od toga da se još uvijek naša ljevica, a ni desnica, nisu na pravi način suočile s nedavnom prošlošću, posebice onim »lošim epizodama« te prošlosti. Pristupi tom suočavanju uvijek su ideološki i selektivni. Do bola! Stoga knjiga pokušava objektivno analizirati i jedan i drugi (isključujući) pristup. Naravno, nemam iluzije da ću u tome uspjeti, jer ljevica nikada neće priznati da je naš antifašizam poslije ‘45. bio - za razliku od zapadnoeuropskih antifašizama - anidemokratski, a desnica da smo četiri godine bili na krivoj strani povijesti! Nadalje, tu je i njihov krajnje selektivni odnos prema žrtvama. Ako je jedan Danilo Kiš mogao staviti znak jednakosti između Kolime i Auschwitza, zašto onda ja ne bih stavio znak jednakosti između žrtava Jasenovca i Bleiburga? Nisu na Bleiburgu svi bili zločinci.

Još malo o temi vaše knjige naznačenoj kroz efektan naslov. Kako na koliko-toliko objektivan način tumačiti fascinaciju likom i djelom Josipa Broza Tita, oko kojeg se i nakon toliko godina spore povjesničari, politolozi, društveni komentatori, mediji... i je li to uopće moguće bez mitske nadgradnje koja raste iz godine u godinu, ili je takav dojam zapravo pogrešna percepcija?

- Ne bih mogao reći da sam nešto previše fasciniran likom i djelom JBT-a, ali to ne znači da taj fenomen ne zaslužuje analizu. No, mi smo i inače skloni da se spram ozbiljnih političko-povijesnih pitanja, a jedno od takvih pitanja je i »slučaj JBT«, odnosimo »von oben«, površno, neozbiljno… Velikoj većini današnjih političara, ali i novinara i raznih analitičara, nedostaje elementarni uvid u našu političku, povijesnu, institucionalnu memoriju. Mnogi od njih su ponosni na svoje svemirsko neznanje, elementarnu neupućenost. Neki od njih okrenuti su budućnosti, ali istodobno nekritički slave neke »krjesove«, a ne žele znati što je poslije tih krjesova slijedilo - surovi obračun s demokratskim, građanskim dijelom »narodne fronte«. Ništa bolje ne ponašaju se ni oni s »desnog ideološkog spektra«, koji nespretno pokušavaju opravdati jedan nedemokratski, totalitarni režim koji je, svojom voljom, uveo rasne zakone. Taj je režim nepotrebno isključio i stigmatizirao velik dio vlastitih građana koji nisu bili nikakva opasnost za opstanak ondašnje države. Dapače!

Kako »čitati« Tita

Kad smo kod Tita, ukupno uzevši, radi li se o povijesnoj ličnosti, heroju ili zločincu, mitu ili traumi (kako za koga) ili je JBT sve to skupa? I jesu li zapravo u kontradiktornom odnosu naša historija i naša sjećanja, da se referiram na prvo poglavlje vaše knjige »Historija Vs. Sjećanje«?

- Naravno, JBT je od svega toga pomalo! Historiju nije moguće svesti na privatna sjećanja, ali svaki historičar morao bi respektirati ta sjećanja. U ovoj knjizi postoji i jedno poglavlje naziva »Bakine priče«. U tom dijelu knjige pokušao sam demonstrirati što znači kada se ta vrsta priča ignorira. Upravo u tim bakinim pričama sadržana je i ona druga, manja lijepa strana naših prošlosti. I pokazalo se da su 1990-te godine logična posljedica hagiografskog pristupa povijesti, koji sustavno ignorira i potiskuje u intimu »porodičnu sliku svijeta«.

Nova knjiga Zlatka Kramarića, zlatko kramarić

Upravo je jedan takav, hagiografski, nekritički pristup YU povijesti, prema tome i hrvatskoj, bio dominantan gotovo 45 godina. Dekonstrukcija te »javne, oficijelne slike svijeta« bila je surova, na momente i pretjerana. Međutim, ona je samo (logična) posljedica toga što su mnoge stvari bile (nepotrebno) potiskivane. Umjesto istine, mi smo bili suočeni s mitovima. Jedan od takvih bio je i mit o JBT-u, najboljem sinu naših naroda i narodnosti! Zanimljivo, u 1980-im godinama svaki pokušaj dekonstrukcije toga mita doživljavao se kao »hrabar građanski čin«, a danas se takvi isti pokušaji kvalificiraju kao povijesni revizionizam.

Može li se Tita danas »čitati«, sve što je bio i što je radio, i kao povijesni roman, da se poslužim naslovom jednog odjeljka iz spomenutog prvog poglavlja vaše knjige?

- Kako drukčije?! Tito je par exellence povijesni roman s tragičnim završetkom. Naime, njegovo djelo/čedo propalo je, drugi put u XX. stoljeću, kao da nikada nije ni postojalo. YU nostalgičari samo svjedoče da su im imaginativne mogućnosti prilično skromne, pa kao papige ili loši učenici ponavljaju fraze u koje više ni sami ne vjeruju. Inače su im »usta puna priče o budućnosti«, ali još uvijek nisu odustali od tuđih sjećanja na radne akcije, prugu Brčko - Banovići, »vesele dane« u JNA…

?I da zaključimo na tragu kojim smo i krenuli. Tito jučer, danas i sutra - beskrajna povijest, beskrajna priča (hororična i melodramatična u isto vrijeme?) ili beskrajni mit, ponajviše za ove prostore bivše zajedničke države u prošlosti znane i kao Titova Jugoslavija? Drugim riječima, ako ćemo prema naslovu vaše knjige, i poslije Tita - Tito čini se kao naizbježni igrokaz koji se pretvara u samoparodiju više nego dramu?

- Moram vam odati priznanje - na ispravan ste način pročitali temeljni motiv ove knjige. U pitanju je uistinu samo (loš) igrokaz koji se, na kraju balade, nužno mora pretvoriti u (benignu) samoparodiju. Nešto slično kao u Kunderinim pričama »Knjiga smijeha i zaborava«, koju su dežurni cenzori u onim »vunenim vremenima«, o kojima neki i danas imaju pozitivno mišljenje, za svaki slučaj, malo »osakatili«, tako što su izvorni tekst prilagodili »ukusu« domaćeg čitatelja ispustivši najzanimljivije detalje.

Igrokaz i samoparodija

Doduše, ne pripadam onima koji misle da se povijest ponavlja. O tome sam pisao u prošloj knjizi »(Dis)kontinuiteti ili vječno vraćanje povijesti«. Konačno, samo je Slavko Goldstein mogao biti toliko zločest i za ‘90-e godine reći da se vraća - ‘41. godina. Vjerujem da sam u ovoj knjizi uvjerljivo pokazao da je i tako moguće interpretirati zbivanja u 90-im godinama prošloga stoljeća, ali uz jednu razliku. Slavko Goldstein je prilikom podjele uloga bio prilično konfuzan, jer je iz samo njemu znanih razloga posvema ignorirao novi povijesni kontekst u kojem stara podjela uloga na »dobre susjede« i »loše Hrvate« više ne igra.

Nažalost, nije jedini kojem se »hrvatski Faust« stalno pričinjava, a o grijesima onih drugih (»dobrih susjeda«) posvema je slijep. O toj vrsti »ideološke sljepoće« i »metafizičke gluhoće« pisao sam u nekim svojim ranijim knjigama. Konačno, mogao je od Marxa naučiti da ono što je nekada imalo elemente tragedije, u ponovljenim okolnostima završava kao farsa. Ta je farsa u 1990-im godinama, na ovim našim prostorima, završila u krvi do koljena.

Marulićeva »Molitva« životnija od svih Štulićevih pjesmuljaka

Osim Tita, vaša knjiga obuhvaća i neke druge kompleksne teme, s više ili manje referenci na vrijeme komunizma, socijalizma i titoizma, da se tako izrazim, primjerice u poglavljima »Mogu li nacije nestati« i »Što je Andrić nama i što smo mi njemu«. Što nam o tome možete reći?

- Nema nikakve dvojbe da je Ivo Andrić, uz JBT-a i Miroslava Krležu, na najbolji mogući način pokazao svu političku i kulturnu veličinu, neponovljivi sjaj Austro-Ugarske. I upravo bih toj nesretnoj k-und-k-monarhiji trebao u nekoj novoj knjizi posvetiti više pozornosti. Gotovo je nevjerojatno kako smo tu itekako važnu komponentu naše povijesti elegantno zaboravili, kao da nikada nismo bili dio tog, u najmanju ruku, zanimljivog svijeta. Nevjerojatno je da je u Zagrebu dugi niz godina funkcioniralo kazalište pod imenom »Jazavac«. Ime je dobilo prema Kočićevu tekstu »Jazavac pred sudom«, jednom od bedastijih tekstova koji smo morali čitati kao obveznu školsku lektiru, u kojem se srpski seljak ruga »najuređenijoj državi, Austro-Ugarskoj, koja je ikada funkcionirala na ovim prostorima«. To je nama trebalo biti normalno, jer su nas uvjeravali da naš seljak ima jasno definiranu i klasnu i nacionalnu/jugoslavensku svijest! Da nije tragično, bilo bi smiješno!

I upravo na tim premisama neki su nam nedavno nudili novu reformu školstva, nove kurikulume, koji su polazili od pretpostavke da bi učenici morali znati tko je Štulić, Azra ili EKV…, a bilo bi posvema prihvatljivo da ne znaju ništa o Marku Maruliću. Pokušajte samo zamisliti povijest njemačke kulture bez Gothea ili engleske bez Shakespearea. Ali u nas je normalno da se oca hrvatske književnosti ignorira, jer naš genijalni reformator misli da nam on danas više ništa relevantno ne može poručiti. Ja, pak, tvrdim da je upravo Marulićeva pjesma »Molitva suprotiva Turkom« danas puno aktualnija i životnija od svih onih Štulićevih pjesmuljaka. No mogu razumjeti da je našem »reformatoru« kudikamo jednostavnije razumjeti »Balkane moj…« nego svevremenu poruku Marulićeve »Molitve«. Za razumijevanje te političke poezije ipak treba nešto više znanja, upućenosti, ozbiljnosti, intelektualnog poštenja, mudrosti…

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook X