The Guardian piše da pokušaj američkog predsjednika da kontrolira ili demontira kulturne institucije podsjeća na dugu povijest autoritarnih vođa koji koriste umjetnost za promicanje svoje agende
foto: Kennedy Center
Ovih dana Deutsche Welle objavio je zanimljiv tekst Rayne Breuer koji se bavi »kulturnom politikom« američkog predsjednika Donalda Trumpa. Povod je taj što je mađarsko-britanski pijanist András Schiff otkazao svoje koncerte s Njujorškom filharmonijom i Filadelfijskim orkestrom u Americi. Schiff se smatra jednim od najboljih pijanista svoje generacije. No osim što je vrhunski glazbenik, on je i pronicljiv promatrač svjetskih zbivanja te oštar kritičar antidemokratskih tendencija. Kako podsjeća Breuer, još 2011. godine upozorio je na eroziju demokracije u svojoj domovini Mađarskoj pod vodstvom Viktora Orbana. Nakon toga suočio se s uvredama i prijetnjama. Kao dijete preživjelih u holokaustu donio je radikalnu odluku da više neće nastupati u Mađarskoj.
Vezano uz novo otkazivanje koncerata, Schiff je objasnio da su pozivi za nastupe u SAD-u stigli prije otprilike dvije godine, kad je predsjednik bio Joe Biden. Međutim, sada se situacija drastično promijenila. »Trump je legitimno izabran od velikog dijela američkog naroda, i oni su njime oduševljeni, bez obzira na to što radi. Zbog toga vidim malo nade za budućnost. Kakav je to sustav vrijednosti u kojem su bitni samo novac, moć i biznis? Gdje kultura i znanost više ne igraju nikakvu ulogu?«, pita se Schiff. Jedan od ključnih razloga za otkazivanje koncerata bio je i govor američkog potpredsjednika J. D. Vancea na Minhenskoj sigurnosnoj konferenciji kojim je grubo doveo u pitanje »zajedničke vrijednosti« na koje se pozivaju Europljani. »A i ponižavanje Zelenskog u Ovalnom uredu bilo je neopisivo«, dodaje Schiff i primjećuje: »A naši europski političari su tako slabi. Gotovo nitko nema hrabrosti stati i reći: ‘Gospodine predsjedniče, to jednostavno tako ne ide.’«
Donald Trump djeluje poput »ludog slona u staklarnici«, smatra András Schiff i nastavlja: »Od studenoga 2024. znali smo da će doći nova vlada – i kakva. Znamo predsjednika Trumpa iz razdoblja od 2016. do 2020. No, ono što je ‘postigao’ u svojih prvih šest tjedana nadmašuje i najluđa očekivanja.« Kako kaže mađarsko-britanski umjetnik, Trump, potpredsjednik Vance te »strašni Elon Musk« donijeli su »ružnoću u svijet kakvu dosad nismo poznavali«: »To se odnosi i na kulturu, pogledajte samo brutalno preuzimanje Kennedy Centera u Washingtonu.«
Rayna Breuer podsjetila je da je Kennedy Center osnovan 1971. kao najveći kulturni centar u glavnom gradu SAD-a s više od 2.000 izvedbi godišnje te ima ključnu ulogu u kulturnom životu zemlje. Trumpovo preuzimanje ove institucije, koji se dao izabrati za predsjednika upravnog odbora, otpuštanje pojedinih zaposlenika te postavljanje bliskih suradnika na vodeće pozicije izazvali su uzbunu – kako u SAD-u, tako i širom svijeta. »Nema više drag šoua ni druge antiameričke propagande – samo najbolje«, napisao je Donald Trump na društvenim mrežama u vezi s Kennedy Centerom, obećavajući »zlatno doba umjetnosti i kulture«.
Prosvjedu protiv aktualne američke kulturne politike pridružili su se i drugi umjetnici, uključujući francusko-kanadskog violončelista Jean-Guihena Queyrasa. »S velikom zabrinutošću pratim događaje u SAD-u. Kultura i sloboda uvijek idu ruku pod ruku. Ne mogu postojati jedno bez drugog«, rekao je glazbenik u intervjuu za DW. »Sloboda kreativnog izražavanja ovisi o institucijama koje demokratski funkcioniraju i podržavaju umjetnost«, smatra on. Jean-Guihen Queyras donirat će prihod od svojih pet ovogodišnjih koncerata u SAD-u ukrajinskoj zakladi United24, koju je osnovao predsjednik Volodimir Zelenski. »Putinu je nepodnošljivo to što se Ukrajina odlučila za slobodu. Oni žele u Europu jer tamo su vrijednosti koje su im važne. I to toliko važne da su spremni za njih boriti se. Ukrajina je od 2013./2014. na prvoj crti borbe za slobodu – oni se bore i za nas«, ističe Queyras, koji je u ljeto 2024. posjetio Kijev.
Violončelist je u kontaktu s kolegama glazbenicima u SAD-u. No, primjećuje promjenu. »Postoji javna i privatna razina. Privatno, primio sam mnogo poruka podrške od američkih kolega nakon što sam se javno oglasio«, kaže Queyras, koji predaje na Glazbenoj akademiji u Freiburgu. »Poruke su bile vrlo dirljive, neki su mi zahvalili i rekli da im je drago što sam se oglasio. No ono što me zabrinjava jest koliko su se već sada suzdržali, koliko si malo dopuštaju i vjerojatno se sami cenzuriraju iz straha od posljedica. Tako brzo to može ići.«
Njemačkog violinista Christiana Tetzlaffa čudi to što u SAD-u nema masovnijih prosvjeda protiv Trumpove politike. Reakcije na Trumpovu kulturnu politiku još uvijek su suzdržane – javno se izjašnjava tek nekolicina umjetnika. No, uz Andrása Schiffa i neki njemački glazbenici otkazali su svoje koncerte u Americi. Među njima je i violinist Christian Tetzlaff. U razgovoru za njemački javni servis NDR izjavio je: »Dugo sam se borio s ovom odlukom, jer Amerika mi je uvijek bila glavna pozornica... Otkazujem jer u Americi vlada apsolutna tišina – među glazbenicima, orkestrima, čak i političarima. Očekivali bismo milijune ljudi na ulicama, jer sve ono za što je Amerika stajala sada se briše. Ukidaju se prava žena, ravnopravnost se potpuno poništava... Pred nama su četiri godine, a u prvih sedam tjedana sve je vraćeno stotinu godina unatrag.«
I Schaghajegh Nosrati, pijanistica rođena u Bochumu, otkazala je turneju po Sjedinjenim Američkim Državama. Na Instagramu je napisala: »Teška srca moram objaviti da otkazujem svoju turneju po SAD-u planiranu za ovu jesen. Boli me promatranje događaja u zemlji pod Trumpovom administracijom. Jedna od najstarijih demokracija na svijetu ustupa mjesto sve autoritarnijem režimu koji si uzima za pravo uplitati se u kulturne institucije i znanost... Krajnje je zabrinjavajuće vidjeti kako se činjenice izvrću.«
Dok se masovni prosvjedi još ne događaju, Donald Trump nastavlja s napadima na institucije. U prisustvu učenika i nastavnika potpisao je uredbu kojom gotovo u potpunosti prepušta obrazovnu politiku pojedinim saveznim državama. »Zatvorit ćemo ga što je brže moguće«, izjavio je Trump u Bijeloj kući o Ministarstvu obrazovanja, zaključivši: »Ono nam ništa ne donosi.« Le Monde također upozorava da Donald Trump želi preuzeti kontrolu nad kulturnim institucijama kako bi »vratio istinu u američku povijest«. Američki predsjednik, naime, potpisao je izvršnu naredbu s ciljem preuzimanja kontrole nad sadržajem vašingtonskih muzeja Smithsonian, institucije koja datira iz 1846. godine, a koju optužuje da je »podvrgnuta ideološkoj indoktrinaciji«. Ova naredba ima za cilj preuzeti kontrolu nad ključnim kulturnim institucijama u Washingtonu. Smithsonian Institution danas uključuje 21 besplatni muzej i besplatni zoološki vrt, oko 20 knjižnica i obrazovnih centara. Na ideološkoj razini, to potvrđuje da Trumpova administracija poduzima novu brigu da prepravi nacionalni narativ, napadajući programe i govor o rasnoj diskriminaciji i promicanju različitosti.
The Guardian pak piše da pokušaj američkog predsjednika da kontrolira ili demontira kulturne institucije podsjeća na dugu povijest autoritarnih vođa koji koriste umjetnost za promicanje svoje agende. U članku pod naslovom »Dok Trump iznova ispisuje čak i američku povijest, institucije imaju dva izbora - pokoriti se ili pronaći načine otpora« Charlotte Higgins piše: »Došlo je do ovoga: sada smo na teritoriju Ministarstva istine. U Washingtonu DC, Smithsonian Institution prošlog je tjedna postao predmetom izvršne naredbe predsjednika Donalda Trumpa. ‘Iskrivljene narative’ treba iskorijeniti. Neće više biti ‘nagrizajuće ideologije’ koja je potaknula ‘osjećaj nacionalnog srama’. Institucija je, stoji u nalogu, ‘došla pod utjecaj ideologije koja stvara podjele, rasno usmjerene’, koja prikazuje ‘američke i zapadne vrijednosti kao inherentno štetne i opresivne’. Potpredsjednik, J. D. Vance, je, na temelju svoje dužnosti, u muzejskom odboru. Trump ga tereti da ‘zabrani izdatke’ za programe koji ‘dijele Amerikance na temelju rase’. On treba ukloniti ‘neprikladnu ideologiju’. Naredba je naslovljena ‘Vraćanje istine i razuma u američku povijest’. George Orwell poživio je prerano.«