"Relativna otpornost domaćeg gospodarstva temelji se na turizmu i snažnoj potrošnji, no istodobno raste zabrinutost zbog slabijeg punjenja proračuna, rizika od jačanja inflacije te administrativnih prepreka u povlačenju europskih sredstava, što Hrvatsku stavlja pred potrebu strateškog preusmjeravanja
(Foto KIGO.hr)
Hrvatska sredinom 2025. stoji na razmeđi relativno stabilnog rasta i strukturnih izazova koji zahtijevaju sveobuhvatan odgovor. Gospodarski pokazatelji daju mješovitu sliku - postoje elementi koji ulijevaju optimizam, ali i oni koji pozivaju na oprez.
Rast bruto domaćeg proizvoda (BDP) u prvom kvartalu 2025. iznosio je 2,9 % na godišnjoj razini, što je dvostruko više od prosjeka Europske unije. Time se Hrvatska i dalje pozicionira kao relativno otpornija članica eurozone - navodi izv. prof. dr. sc. Pavle Jakovac, s Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, te u svom prilogu za Magazin Pogled piše:
Pavle Jakovac, profesor na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci
- Turizam, koji čini gotovo petinu BDP-a, i dalje je glavni zamašnjak rasta, a niska stopa nezaposlenosti (oko 4,7 %) podupire privatnu potrošnju i stabilnost tržišta rada. No ovaj pozitivni momentum ne znači da su svi temelji čvrsti. Rast BDP-a usporava u odnosu prema prethodnim kvartalima, što signalizira gubitak dinamike.
Još veći razlog za zabrinutost je stanje javnih financija. Državni proračun ne puni se prema planu, a rashodi se povećavaju - ponajprije zbog rasta plaća u javnom sektoru i većih socijalnih transfera. Takva fiskalna dinamika stvara pritisak na deficit, a sve više se govori o potrebi za rebalansom proračuna kako bi se izbjeglo povećano zaduživanje i očuvala vjerodostojnost fiskalne politike.
Inflacija je i dalje jedno od ključnih pitanja za građane i kreatore politika. Iako su se globalni inflacijski pritisci donekle smirili u odnosu prema 2022., oni su daleko od nestanka. Najnoviji podaci iz SAD-a pokazuju da su potrošačke cijene u lipnju porasle za 2,7 % u odnosu prema prošloj godini. U eurozoni je inflacija niža, ali još uvijek iznad ciljane razine Europske središnje banke. U Hrvatskoj je inflacija u lipnju iznosila oko 3,7 %, s najvećim rastom cijena u segmentima hrane i usluga. Pritom posebno pogađa građane s nižim prihodima, jer je riječ o kategorijama koje čine velik udio u kućnom budžetu.
Glavni ekonomist HUP-a upozorava da rast plaća u javnom sektoru također može pridonijeti inflaciji - pogotovo ako se odvija brže od rasta produktivnosti. Međutim, strukturalni uzroci inflacije u Hrvatskoj sežu dublje. Niska domaća proizvodnja hrane, ovisnost o uvozu i slaba tržišna konkurencija čine hrvatsku ekonomiju ranjivom na vanjske šokove. Rješenja zahtijevaju dugoročnu strategiju: modernizaciju poljoprivrede, poticanje domaće proizvodnje, jačanje prehrambene i energetske samodostatnosti te smanjenje logističkih troškova.
Sredinom ljeta Vlada je odlučila deregulirati cijene goriva, što je izazvalo kontroverze. Službeno se tvrdi da odluka nema veze s turističkom sezonom, no vremenski okvir sugerira drukčije. Uklanjanjem ograničenja cijena, tržište goriva vraćeno je pod utjecaj tržišnih mehanizama, čime država prebacuje rizik cjenovnih oscilacija na potrošače i poduzeća. S jedne strane ova mjera može potaknuti tržišnu konkurenciju i smanjiti pritisak na državni proračun, koji je dosad subvencionirao razlike u cijeni. S druge strane moguće je da će doći do rasta cijena goriva, što bi se vrlo brzo moglo preliti na cijene roba i usluga, osobito u prometu, građevini i poljoprivredi. To bi dodatno pogodilo građane, osobito one u ruralnim područjima i one s niskim prihodima, a inflacijska očekivanja mogla bi ponovo porasti.
Što se pak tiče (nacrta) novog Višegodišnjeg financijskog okvira (VFO) za razdoblje od 2028. godine, riječ je o ključnom dokumentu koji određuje pravce i prioritete zajedničke europske politike, a za zemlje poput Hrvatske to znači i pristup stotinama milijuna eura nepovratnih sredstava.
Dosadašnji EU fondovi omogućili su značajan razvoj infrastrukture, zapošljavanje i digitalnu transformaciju, no novi VFO donosi strože uvjete: jaču fokusiranost na zelenu tranziciju, obranu, otpornost i industrijsku autonomiju EU-a. Hrvatska će i dalje biti neto korisnica fondova, ali njihovo korištenje sve će više ovisiti o kapacitetima upravljanja, kvaliteti projekata i mjerljivim rezultatima. Za građane to znači da uspješna apsorpcija EU sredstava može donijeti bolje prometnice, škole, bolnice, bržu digitalizaciju javne uprave i više zelenih radnih mjesta. No ako država ne ubrza reforme i ne poveća administrativnu učinkovitost, propuštene prilike bit će sve skuplje. Drugim riječima, novi EU proračun je šansa koja se ne smije propustiti.
Zaključno, ponovimo još jednom, Hrvatska se danas nalazi u gospodarskoj zoni između relativne stabilnosti i rizika koji se ne smiju zanemariti. S jedne strane, rast BDP-a, niska nezaposlenost i turizam čine temelj otpornosti. S druge strane, fiskalni izazovi, inflacija, deregulacija osnovnih cijena i nesigurnost oko budućih EU fondova stvarne su prijetnje. Građani to osjećaju kroz svakodnevne troškove, cjenovne oscilacije i promjenjivu sigurnost radnih mjesta.
Odgovor na ovaj kompleksni trenutak ne može biti isključivo reaktivan. Potrebna je proaktivna, strateška i inkluzivna ekonomska politika koja balansira između fiskalne odgovornosti, tržišnih zakonitosti i društvene solidarnosti. Pravi izazovi su pred vratima, a kako će ih Hrvatska dočekati, uvelike će odrediti svakodnevni život njezinih građana u godinama koje dolaze.