• DRUŠTVO
  • EKONOMIJA
  • POLITIKA
  • KULTURA
  • NAŠI POGLEDI
  • DIGITALIZACIJA
 Instalacija Richarda Artschwagera (Foto Sandra USKOKOVIĆ)
Sandra USKOKOVIĆ
HAMBURGER BAHNHOF - ZBIRKA KAO TRAJNO PUTOVANJE KROZ BIVŠI MUZEJ PROMETA I GRADITELJSTVA

BESKRAJNA IZLOŽBA: Od istoka prema zapadu

Više od 20 instalacija, intervencija i skulptura iz zbirke Hamburger Bahnhofa, koje su trajno prisutne u muzeju kao dio njegovih unutarnjih i vanjskih prostora, prvi put je povezalo zbirku, zgradu, povijest i okruženje muzeja tako da su postavljene kroz sve dijelove muzejskog kompleksa, njegove vrtove i okolna područja

Nataša Govedić (Foto Privatna arhiva)
NATAŠA GOVEDIĆ

Kazališni kritičari danas imaju više slobode od političkih i ekonomskih komentatora

(Foto Sandra USKOKOVIĆ)
FOGLIE DI PIETRA GIUSEPPEA PENONEA U RIMU I L.O.V.E. MAURIZIJA CATTELANA U MILANU

KAD SPOMENICI PRESTANU ŠUTJETI: Javni prostor kao pozornica za kritiku i refleksiju


ARA PACIS: OLTAR KOJI PAMTI TRIJUMFE, RITUALE I SUVREMENE ESTETSKE SPEKTAKLE 

Arhitektura moći i memorije

Na sjevernom rubu antičkog Rima, uz rijeku Tiber, stoji Ara Pacis Augustae – oltar posvećen miru, ali izgrađen iz snage moći carstva. Podignut 9. godine prije nove ere, u čast povratka cara Augusta iz Hispanije i Galije, ovaj spomenik utjelovljuje paradoks koji prožima čitavu povijest umjetnosti: mir koji se rađa nakon imperijalnog trijumfa.

YOKO ONO I GERHARD RICHTER U RESTAURIRANOJ NEUE NATIONALGALERIE U BERLINU

Restaurirati, ne reinterpretirati: Oko i Richter u dijalogu s Miesom

Kultni paviljon Ludwiga Miesa van der Rohea, restauriran s potpisom Davida Cipperfielda, danas ponovo diše tišinom stakla i čelika, spreman za novo poglavlje u dijalogu između prostora i umjetnosti

TRI UMJETNIKA, TRI IZLOŽBE 

IZMEĐU SVJETLA I ZEMLJE: Materijalnost, energija i transformacija u suvremenoj umjetnosti

Morelos oblikuje zemlju i cikličnost prirode, Flavin svjetlo pretvara u gestu energetske svijesti, a Halilaj istražuje identitet i zajedništvo. Zajedno propituju ravnotežu materije, energije i pamćenja, potvrđujući umjetnost kao svjedoka i sudionika promjena

LYGIA CLARK U NEUE NATIONALGALERIE U BERLINU

Kada je umjetnost naučila disati

U svijetu koji je preplavljen vizualnim podražajima i digitalnim kopijama stvarnosti, Clarkino djelo poziva na povratak izvornom, osjetilnom susretu s umjetnošću - susretu koji se događa u tijelu, u dodiru, u disanju

NA PUTU DO OSCARA

»Fiume o morte!« i dalje oduševljava svijet, ali zbunjuje domaću javnost

Što ako još takav razbarušen i »tehnički neispoliran« osvoji - Oscar?! Neki će se svjetovi sasvim sigurno srušiti! Mada, nema straha! Ekipa će i dalje bez problema parazitirati i isisavati razne proračune jer oni su - neshvaćene veličine

OD NACISTIČKOG SKLONIŠTA DO umjetničke GALERIJE

BOROS BUNKER U BERLINU: Prostor koji odbija zaborav

Svaka pukotina u zidu, svaka nepravilnost betona djeluje kao trag nekadašnjeg daha, kao prisutnost prošlih strahova i tišina koji se ne mogu prepričati. Unutra ste potpuno odsječeni od vanjskog svijeta jer nema signala, nema interneta, nema svjetla ni prozora...

IZLOŽBA KLÁRE HOSNEDLOVE U HAMBURGER BAHNHOFU

Zagrljaj materijala i sjećanja: Između intime i monumentalnog

Hosnedlova istražuje dom, utopiju, pamćenje i svakodnevni život kroz različite političke sustave. Materijali u instalaciji Kláre Hosnedlové postaju nositelji priča: svaki element – staklo, pijesak, metal, zvuk i nit – otvara vlastiti svijet značenja

ZAPADNO JEZERO U HANGZHOUU

SHANSHUI - poetski pejzaž planina i voda 

Odnos Zapadnog jezera i grada Hangzhoua temelji se na ravnoteži prirode i urbaniteta. Jezero nije izolirana oaza, nego živo srce grada koje istodobno odmara i nadahnjuje stanovnike. Hangzhou crpi svoj identitet iz ljepote jezera, dok jezero dobiva značenje kroz grad koji ga okružuje


Tolkien (Arhiva)
TOČKA NA P

Tolkien, čovjek, profesor, autor u Trstu

Izložbu naslovljenu »Tolkien. Čovjek, profesor, autor« predstavljaju kao najveću retrospektivu ikad održanu u Italiji o ovom autoru. Izloženi su rukopisi, pisma, probna izdanja, memorabilije i više od 100 umjetničkih djela inspiriranih Međuzemljem.

Glavna željeznička stanica Rabat Agdal iz 1925. godine (Foto Sandra USKOKOVIĆ)
MOST PREMA SUTRAŠNJICI

Kako je modernizam oblikovao osporavani identitet grada: Rabat između betona i tradicije

Dok je europski poslijeratni modernizam govorio o preživljavanju i obnovi, marokanski je izražavao suverenitet i kulturni ponos. Oba su bila »moderna«, ali jedan je obnavljao prošlost, dok je drugi zamišljao budućnost

Fez el-Bali uvršten je na UNESCO-ov popis svjetske baštine (Foto Sandra USKOKOVIĆ)
ŽIVI MUZEJ ISLAMSKE CIVILIZACIJE I KULTURNA PRIJESTOLNICA

FEZ: Umjetnost ugrađena u ulice, radionice i rituale

Fez utjelovljuje paradoks gradova-naslijeđa: on se štuje kao riznica prošlosti, a ipak njegova vitalnost ovisi o prilagodbi. Njegova umjetnost nije zatvorena u muzejima, već ugrađena u ulice, radionice i rituale

Kasaba je ograđena zidinama (Foto Sandra USKOKOVIĆ)
tradicija i modernost 

MEDINA U RABATU: Arhitektura i monumentalna ambicija

Andaluzijske kuće, detaljni dekorativni motivi, unutarnja dvorišta i plavo-bijele boje svjedoče o među-mediteranskim stilskim tijekovima u medini u Rabatu. Njena mreža uskih uličica daje intimnost i društvenu teksturu

(Foto Sandra USKOKOVIĆ)
SIDI HARAZEM 

Modernistička oaza u sjeni Feza: simbol marokanske postkolonijalne neovisnosti

Sidi Harazem je više od termalnih kupelji. Postao je karavansaraj modernog doba, otvoren za sve, gdje je Zevaco svojom arhitekturom proslavio i budućnost nacije i bezvremenost njezinih rituala

Muzej MALBA je otvoren 20. rujna 2001. godine, a osnovao ga je argentinski poduzetnik Eduardo F. Costantini
Muzej latinoameričke umjetnosti

MALBA I MALBA PUERTOS: Muzeji bez granica i hijerarhija

Ono što Buenos Aires čini uistinu jedinstvenim kulturnim središtem je njegova sposobnost da istovremeno gleda prema svijetu i čvrsto ostaje ukorijenjen u vlastitu povijest

Šimun Cimerman, autor knjige Bitka na Sutjesci pakao u raju (Snimio Saša Zinajan)
ŠIMUN CIMERMAN

Da nije bilo partizanskog pokreta, Thompson bi danas pjevao "Sono Italiano"

Cilj operacije Schwarz bio je uništiti partizansku vojsku predvođenu Josipom Brozom Titom. Gubitci su bili kolosalni, a na Sutjesci su život izgubile i tisuće Hrvata

Potpuno obnovljena, spektakularna Ovalna dvorana (Foto Sandra USKOKOVIĆ)
U SRCU PARIZA

BnF RICHELIEU: Od kraljevske knjižnice do otvorenog muzeja

Otvaranje Richelieua izvan njegove uloge kraljevske knjižnice i potpuno prihvaćanje njegova muzejskog identiteta više je od simboličnog čina - ono pretvara instituciju u živi prostor kulturne razmjene

Peach Pit
UREDNIKOV IZBOR

Peach pit: Mali veliki dragulj hrvatske “izvanstrujne” scene

Nisu niti će ikad biti Mogwai, još manje vancouverski indie-imenjaci, niti to trebaju postati, ali da su svoji na svome, najzrelija post-rock breskva, recimo tako, s domaćeg terena, u to nema nikakve sumnje

Umjetnička kolonija Park Headland (Foto Boris BAKAL)
INSPIRATIVNE DESTINACIJE

GLAS MOSMANA Umjetnost, priroda i transformacija u zapadnom Sydneyju

Kroz šetnju Mosmanom jasno se vidi kako inovativna obnova može povezati prošlost i sadašnjost, umjetnost i prirodu, čovjeka i životinju, zajednicu i osobno iskustvo

Foto Sandra USKOKOVIĆ
ARHITEKTURA I PRIRODA

DVA LICA SYDNEYA: Delikatni pregovori između grada i divljine

Monumentalna ambicija i javna drama Utzonove Opere nalazi dirljiv odjek u tihom preživljavanju urbanih manlijevskih pingvina, čije je postojanje svakodnevno čudo usred gradskih mijena

U parku vladaju mir, tišina i miris eukaliptusa / Foto Sandra USKOKOVIĆ
ZAPADNA AUSTRALIJA

Kings Park u Zapadnoj Australiji kao prostor iscjeljenja

U njemu se susreću drevna znanja domorodaca i moderne metode očuvanja okoliša. U vremenu klimatskih kriza i otuđenja od prirode, ovaj drevni model može biti inspiracija za održivu budućnost na globalnoj razini

Igor Zenzerović / Foto PUF
Uz Međunarodni pulski festival

PUF - FESTIVAL POD ZNAKOM GLAZBENE DEMOKRACIJE

Umjetnički voditelj PUF-a Branko Sušac još jednom je »preodjenuo« pulske prostore iz potrošačkih u refleksivne, za što je imao na raspolaganju samo pet dana, usred turističke sezone.

Saša Savanović / Privatna arhiva
Saša Savanović 

U SRBIJI JE TEŠKO MISLITI O BILO ČEMU DRUGOM OSIM O POBUNI

Sveopća tabloidizacija javnog prostora ostavlja vrlo malo prostora za kulturu, kultura u medijima praktično više i ne postoji, pa tako ni književna kritika. I ono malo kritike što preživljava na marginama, ne igra nikakvu ulogu u životu knjige

James Dean
TOČKA NA P

Sedamdeset godina »Buntovnika bez razloga«

Dok se proračun slabije, ili sporije, ili lošije puni, mikrofoni televizijskih kuća idu pod bradu saborskim zastupnicima da im požele ugodna dva mjeseca odmora i da ih nježno priupitaju što li samo nose sa sobom kad na plažu idu

Tisuće stupova od kalcarenita uzdižu se iz žutih pješčanih dina - Pinnacles / Foto Sandra Uskoković
Nadrealni krajolik

Pinnacles – Geološka i paleoklimatska enigma stara 500.000 godina

Ovdje u Cervantesu, gdje bijele dine Thirsty Pointa vijugaju prema tirkiznom oceanu, a vapnenački stupovi Pinnaclesa izranjaju iz žutog pijeska poput okamenjenih duhova, naišla sam na krajolik jednako čudan i potresan kao i izmišljena La Mancha. Kao što je Cervantesov Don Quijote lutao ogoljenom španjolskom

Goran Sunajko
GORAN SUNAJKO 

Za velika djela treba tek stvoriti publiku

Vrijeme filozofskih knjiga je prošlo jer je svijet postavljen u modus užurbanosti, kratke forme, informacije umjesto znanja. Čitaju se sažeci i naslovi jer su konzumerizam i fragmentacija znanja na uske specijalizacije učinili svoje

Carl Orff / Foto WIKIPEDIA
TOČKA NA P

Carl Orff - sinteza pokreta, jezika i glazbe

Ove godine se obilježava 130. obljetnica veličanstvene kantate »Carmina Burana«, remek-djela njemačkog skladatelja i glazbenog pedagoga Carla Orffa

Zidine Dubrovnika u "Igri prijestolja" /Foto Wikicommons
FUZIJA FILMA I PEJZAŽA

FILMSKI TURIZAM: Gradovi i pejzaži kao filmske ikone

Spajanjem kulturne geografije s filmskom teorijom otvara se ključno područje, posebno važno za razumijevanje kako gradovi, krajolici i identiteti bivaju oblikovani pokretnim slikama. Film kao vizualni medij smješta opisane prirodne krajolike Novog Zelanda i mali mediteranski gradić Dubrovnik u područje filmske geografije i mitopoetske reprezentacije što je ujedno svjedočanstvo o tome kako vizualni mediji posreduju, konstruiraju i mitologiziraju urbani ili ruralni identitet

Mario Vrbančić
MARIO VRBANČIĆ

U PSIHOTIČNOM REALIZMU UTOPIJA JE NAJSTRAŠNIJA DISTOPIJA

Iz obilja distopijske literature objavljivane i u Hrvatskoj, svakako valja pozdraviti izlazak knjige Marija Vrbančića "Što nakon distopije?" (Jesenski i Turk, 2024.)

Miranda Levanat-Peričić / Foto Ana Križanec
MirandA Levanat-Peričić

BRUTALNOST SUVREMENIH RATOVA U VELIKOJ MJERI POČIVA NA POSTHUMANISTIČKIM PRAKSAMA I TEHNOLOGIJAMA

Književnost nije tu da bi uljepšavala ili na drugi način mijenjala stvarnost, ali jest tu da bi ulijevala snagu ili vjerovanje u moć promjene i smisao otpora zlu

Majstor na djelu
Umjetnik panonske baranje

ZVUKOVNA ČAROLIJA: VJEČNE ANGSTEROVE ORGULJE

Pogledom unatrag uočavamo iznimno slojevite društvene, pa političke, a s time u svezi i kulturne naslage početka 19. stoljeća u sve urbaniziranijim gradovima iz bližeg okružja, primjerice Pečuha, Osijeka, Sombora, Subotice, Novog Sada - gdje se javljaju vidljivi tragovi njemačkih umjetničkih utjecaja.

Otpuhani Wellington / Foto WIKICOMMONS
Wellington i suživot s vjetrom

KLIMA KAO AKTIVNI OBLIKOVATELJ URBANIZMA NA GLOBALNOM JUGU

U svijetu arhitekture često govorimo o svjetlu, prostoru i materijalima, no jedan od najnepredvidljivijih i najpodcjenjenijih aktera u oblikovanju unutrašnjih ambijenata jest – vjetar

Ivana Bodrožić / Foto SINIŠA SUNARA
Osvrt na knjigu

"FIKCIJA" IVANE BODROŽIĆ: ŠESNAEST ZANIMLJIVIH I UVJERLJIVIH »ŽENSKIH« PRIČA

Bodrožić je u ovoj zbirci raznovrsnim temama pristupila u svom poznatom iskrenom i bespoštednom stilu polazeći ponajprije sa stajališta žene (djevojčice, djevojke, kćeri, majke, samohrane majke, feministkinje, intelektualke...), nastojeći pritom svoje stavove, koje okolina često ne podržava, poduprijeti čvrstim argumentima i jasno izgrađenim stavovima

Alba&Leo - Alba Nacinovich i Leo Škec / Foto RENATO GROZIĆ
Alba Nacinovich i Leo Škec

ZAŠTO JE JAZZ CIJENJEN KAO JEDINSTVENA UMJETNOST?

Svojim nastupom će na Ljetnoj pozornici u Opatiji zaključiti jubilarni, 25. Liburnia Jazz Festival. Tom prigodom izvodit će autorske skladbe i posvete nekim glazbenim uzorima, a ujedno je to i posveta samom Liburnia Jazz Festivalu, jer su neke od njih gledali upravo na toj pozornici. To će biti promocija EP-a »Adultish« ali u novom ruhu, u proširenoj postavi

Sergi Lopez / Foto WIKIMEDIAES
Sergi Lopez o  filmu »Sirat« Olivera Laxea

PATNJA JE NA NEKI ČUDAN NAČIN PUT K OZDRAVLJENJU

Bilo mi je vrlo čudno gledati sebe u krupnim planovima, naročito kada plačem i slično, ali nakon što sam ga pogledao na velikom platnu, ovdje u Cannesu, uz glasnu elektronsku glazbu, koja je po mom mišljenju vrlo bitan pratitelj slike, sve je postalo magično i vrlo moćno

Film Jaws

»Ralje« - prvi ljetni blockbuster

»Ralje« su u početku proglašene nezrelim i sezonskim kinohitom, međutim probile su sve rekorde gledanosti i ostvarile prihod od 470.653.000 dolara i time bile najkomercijalniji film sve do »Zvjezdanih ratova«

Pogled na Tasmansko more - plaža Karekare /Snimila Sandra USKOKOVIĆ
rezervat Te Kopahau NA NOVOM ZELANDU

TARARA: MOST OD TIŠINE I SJEĆANJA

Mnogi hrvatski (dalmatinski) muškarci koji su migrirali na Novi Zeland krajem 19. i početkom 20. stoljeća radili su kao kopači smole u udaljenim krajevima Northlanda. Živeći uz maorske zajednice u ovom kraju, razvijali su bliske veze, što je dovelo do brojnih brakova. Ti su savezi dali nasljeđe Tarara – etničku skupinu miješanog maorskog i hrvatskog podrijetla – koji danas predstavljaju ponosni i jedinstveni dio multikulturalne povijesti Novog Zelanda

Tamara Šoletić /Foto Davor Kovačević
35 godina lutkarsko–glumačke karijere

TAMARA ŠOLETIĆ: TELEVIZIJA ME UČINILA POPULARNOM, NO UVIJEK SAM OSTALA VJERNA KAZALIŠTU

Kazalište lutaka Zadar mjesto je mog života i profesionalnog rasta. Lutka je svestrana. Čovjek se sakrije iza lutka, postane lutka. Dok si u dramskom teatru ograničen zakonima vlastita tijela, lutkarstvo je neusporedivo maštovitije od bilo kojeg drugog medija



Politika Kolačića Politika privatnosti Uvjeti korištenja Impresum Kontakt

2025. - pogled.hr