Camera Verde u firentinskom Palazzo Vecchio, preoblikuje naše razumijevanje odnosa između moći, identiteta i prostora na dvoru obitelji Medici. Daleko od toga da je riječ o privatnoj spavaćoj sob, otkriva se kao glavna javna audijencijska dvorana Eleonore di Toledo, središte njezinih političkih, financijskih i reprezentativnih dužnosti. Camera Verde nije samo dekorativna prostorija, već svojevrsna lođa autoriteta, prostor u kojem su Eleonorini dvojni identiteti - firentinska vojvotkinja i kći španjolsko-napuljskog vicekraljevstva - usklađeni u koherentni umjetnički i politički program
Palazzo Vecchio u Firenci (Foto Sandra USKOKOVIĆ)
Palazzo Vecchio je gradska vijećnica Firence, simbol političke moći grada još od srednjeg vijeka. Palazzo Vecchio je izgrađen između 1299. i 1302. godine prema projektu Arnolfa di Cambia, na ostacima antičkih rimskih građevina i uključujući dijelove ranijih srednjovjekovnih struktura. Ova masivna romanička utvrđena palača se smatra jednom od najimpresivnih gradskih vijećnica Toskane.
Palača dominira nad trgom Piazza della Signoria te sadrži kopiju Michelangelovog Davida kao i niz vrijednih kipova u obližnjoj Loggia dei Lanzi, što je čini jednom od najimpresivnijih i najvažnijih javnih objekata u Italiji. Poznata je po svojoj masivnoj kamenoj fasadi, impozantnom tornju i bogato ukrašenim interijerima.
(Foto Sandra USKOKOVIĆ)
Najvažniji prostori u palači uključuju Sala dei Cinquecento, dvoranu iz 1495. godine koju je kasnije preoblikovao Giorgio Vasari, a krase je monumentalne freske i renesansna umjetnička djela
Prvotno se nazivala Palazzo della Signoria, prema riječi Signoria, koja je označavala vladajuće tijelo Firentinske Republike. Kasnije je dobivala druga imena Palazzo del Popolo (Narodna palača), Palazzo dei Priori (Priorska palača) i Palazzo Ducale (Vojvodska palača), u skladu s političkim promjenama. Sadašnje ime je dobila kada je obitelj Medici svoju vojvodsku rezidenciju premjestili preko rijeke Arno u Palaču Pitti, koju je ni manje ni više svojim novcem kupila Eleonora di Toledo, supruga vojvode Cosima I Medicija.
Prije 1540. godine, Palazzo Vecchio je služio isključivo kao sjedište gradske uprave – dom Prvaka cehova (Priori delle Arti) i Gonfalonjera pravde, koji su tu boravili u izolaciji za vrijeme svog mandata. Kad se vojvoda Cosimo I. de’ Medici odlučio 1540. preseliti dvor i obitelj u Palazzo, to je označilo presedan: stambene funkcije su ušle u prostor koji je do tada bio isključivo politički. Time se Palazzo Vecchio pretvorio u simbol nove vojvodske moći, u kojem se vlast i obitelj – privatno i javno – počinju isprepletati.
Pogled iz Palazzo Vecchio na katedralu Firenci (Snimila Sandra USKOKOVIĆ)
Dolazi do stvaranja privatnih stambenih prostora i to Eleonorinih apartmana. U krilu zgrade koje su prethodno koristili gradski dužnosnici. Naime Cosimo dodjeljuje apartmane svojoj ženi Eleonori od Toleda, što stvara presedan za uključivanje žene vladara u prostor vladavine (dotad neuobičajeno u javnoj palači).
Za vrijeme Cosima de Medicija fizički se razdvajaju prostori za vladara, njegovu suprugu i djecu (Cosimo je bio na prvom katu, djeca iznad Eleonore). To uključuje i privatnu kapelu (Eleonorina kapela), što pojačava duhovnu dimenziju vladarske prisutnosti. Time se privatna sfera uplela u javni prostor, što je redefiniralo stambene odnose u srcu firentinske vlasti.
Camera Verde (Zelena soba) bila je prva soba koju je Cosimo adaptirao čime je pokazao namjeru da prostor više ne služi samo za javnu vlast, već i za boravak i reprezentaciju.
Camera Verde u firentinskom Palazzo Vecchio preoblikuje naše razumijevanje odnosa između moći, identiteta i prostora na dvoru obitelji Medici. Daleko od toga da je riječ o privatnoj spavaćoj sobi - pogrešci koja se prenosila još od objave inventara palače iz 1893. godine - Camera Verde se otkriva kao glavna javna audijencijska dvorana Eleonore di Toledo, središte njezinih političkih, financijskih i reprezentativnih dužnosti.
Ova reinterpretacija temelji se na ponovnom ispitivanju inventara iz 1553. godine, u kojem se ne spominje krevet, već namještaj povezan s administrativnim djelovanjem - poput kovčega za novac, računovodstvenih stolova i orahovog kreveta koji je služio kao sjedalo, a ne kao pravi ležaj.
(Foto Sandra USKOKOVIĆ)
Ovo je prva u nizu prostorija koje je vojvoda Cosimo I. de’ Medici odlučio obnoviti kada se preselio u Palazzo, između 1539. i 1540. godine. Soba nosi ime po pejzažnim slikama koje su nekoć krasile njezine zidove. Danas su te slike izgubljene, a zamijenjene su standardnim zelenim tonom. Dekoracije su bile groteskne, s ukrasnim motivima i zanimljive zbog prikaza papiga, majmuna, pasa i drugih životinja
Camera Verde bila prvi prostor obnovljen za Eleonoru nakon preseljenja obitelji Medici u Palazzo Vecchio, što naglašava važnost njezine javne uloge u novoutemeljenom vojvodskom dvoru.
Arhitekt Battista del Tasso pregradio je stariju dvoranu kako bi stvorio manji, ali simbolički snažan prostor: Camera Verde, Eleonorinu privatnu kapelicu i njezin pisaći stol - ormarić za pisanje i pohranu financijskih dokumenata. Do 1541.–1542. Ridolfo del Ghirlandaio oslikao je prostor bogatim »zelenim« pejzažima i složenim grotesknim svodom, povezujući vojvotkinju s veličanstvom antike te, suptilnije, s njezinim napuljskim podrijetlom kroz stilske reference vezane uz južnotalijansku dvorsku kulturu.
Ovo otkriće prikazuje Eleonoru ne samo kao suprugu vladara, već i kao političku aktericu kojoj su bile povjerene računovodstvene knjige obitelji Medici, nadzor nad troškovima dvora, pa čak i uloga poglavarice države tijekom odsutnosti Cosima I. Camera Verde tako postaje pozornica vojvodske vlasti izražene kroz domaću administraciju - prostor gdje su se bogatstvo, upravljanje i ženstvenost isprepletali. Inventari i dvorska pisma potvrđuju da su se u prostoriji nalazili vrijedni tekstili, ogledala, tapiserije i kovčezi, koji su vizualno odražavali vojvotkinjinu upravljačku moć i pažljivo oblikovanu Medici sliku dinastičke legitimnosti.
SANDRA USKOKOVIĆ VRLINE_ZENSKIH_HEROINA
Stropovi i sobe Eleonore oslikani su pričama o ženskim heroinama koje su »jednake muškarcima u vrlini« – što je imalo snažnu simboličku vrijednost jer je legitimiziralo Eleonorin položaj kao politički značajne osobe (iako formalno nije imala moć). Nadalje to je promicalo ideju vjernosti, majčinstva i moralne čistoće, povezane s vladarskom moći
Camera Verde nije samo dekorativna prostorija, već svojevrsna lođa autoriteta, prostor u kojem su Eleonorini dvojni identiteti - firentinska vojvotkinja i kći španjolsko-napuljskog vicekraljevstva - usklađeni u koherentni umjetnički i politički program. Eleonora time zadobiva natrag zasluženo mjesto sofisticirane pokroviteljice i ključne figure kulturnog života Firence 16. stoljeća.
Camera Verde predstavlja poveznicu između Palazzo Vecchio i Palazzo Pitti, koji je tako nazvan jer je nekoć bio rezidencija obitelji Pitti, jednih od glavnih suparnika obitelji Medici. Vojvotkinja Eleonora bila je toliko financijski neovisna da je Palazzo Pitti kupila vlastitim novcem, čime je proširila rezidenciju obitelji Medici u kompleks koji se protezao preko rijeke Arno putem onoga što je danas poznato kao Vasarijev hodnik (hodnik koji prolazi iznad Ponte Vecchia).
Vasarijev hodnik je omogućavao plemtstvu da ne izlazi u javni prostor (Foto Sandra USKOKOVIĆ)
Vasarijev hodnik, koji je projektirao Giorgio Vasari, omogućio je vladarskoj obitelji da se kreće iz svoje rezidencije u Palazzo Pitti, preko rijeke Arno i kroz Uffizi, sve do sjedišta vlasti, a da pritom nikada ne moraju izaći u javni prostor.
Vasarijev hodnik bio bi izgubljen za povijest tijekom Drugog svjetskog rata da nije bilo intervencije jednog čovjeka: Gerharda Wolfa. Wolf je bio nacistički konzul u Firenci, ali je iskoristio svoj položaj kako bi djelovao protiv nacističkih ciljeva – spašavajući mnoge Židove, uključujući i poznatog povjesničara umjetnosti Bernarda Berensona, te premještajući umjetnine iz grada kako ne bi pale u ruke nacistima.
Pallazo Pitti (Foto Sandra USKOKOVIĆ)
Kada je postalo jasno da se nacisti moraju povući iz Firence, počeli su uništavati sve oblike prijevoza koje bi saveznici mogli iskoristiti za napredovanje – uključujući sve mostove. Wolf je tada uspio uvjeriti nacističke nadređene da Ponte Vecchio nema stratešku važnost za saveznike i da nema smisla trošiti resurse na njegovo rušenje. Nacisti su pristali i most je ostao netaknut.
Uvođenjem apartmana Eleonore di Toledo u samo središte Palazzo Vecchia, ženski prostor prestaje biti nijemi okvir vlasti i postaje njezin svjesno oblikovan instrument. Camera Verde djeluje kao intimna, ali javna pozornica moći na kojoj Eleonora ne nastupa tek kao supruga vladara, već kao upraviteljica, pokroviteljica i čuvarica dinastičke stabilnosti. Vasarijev hodnik nadovezuje se na tu prostornu dramaturgiju poput produženog kralježničnog luka vlasti, osiguravajući neprekinuti protok moći između privatnog i javnog, između palače i grada.
Zajedno, ovi prostori tvore arhitekturu suptilne kontrole u kojoj se rod, kretanje i reprezentacija pretaču u trajni politički jezik Medičijeve vladavine. moralne čistoće, povezane s vladarskom moći.
(Foto Sandra USKOKOVIĆ)
Privatna kapela vojvotkinje Eleonore od Toleda, nastala pregrađivanjem prvog traveja postojeće prostorije (1539. – 1540.) i oslikana od strane Agnola Bronzina povremeno između 1540. i 1565. godine, predstavlja jedno od najuzvišenijih djela firentinskog manirizma