Bend Hypnagogia Elijaha Durnella iz američke savezne države Indiane trenutačno je možda i najveća neo-gothic pop/rock zvijezda u posljednje dvije-tri godine. Uz britanskog kultnog gotičara Joela Heyesa (Byronic Sex & Exile), projekt Twice Dark Josha Kreuzmana te američko-švedske studijske majstore Johnathan/Christian, Hypnagogia zasigurno čini ekstraklasu na recentnoj sceni "tamnog zvuka".
foto: Pexels / cottonbro studio
Prvi početci gotičke subkulture javljaju se krajem 70-ih godina, a svoj procvat ova subkultura doživljava u osamdesetim godinama 20. stoljeća. Nastala je kao revolt onih koji su bili nezadovoljni punk i new romantics scenom (nekima se nije sviđala grubost punka i težnja za anarhijom, a drugima se pak nije sviđalo to što je glazba koju su dotada slušali postajala komercijalom). Ti mladi ljudi slušaju bendove poput Bauhaus, Sisters of Mercy, Siouxsie & the Banshees, Joy Division, UK Decay, Sex Gang Children, Southern Death Cult, The Cure. Ovi bendovi su kasnije proglašeni gothic bendovima, a naziv se zadržao.
Godine 1981. otvara se goth-klub The Batcave u Londonu, a uskoro se slični klubovi počinju otvarati diljem svijeta i polako se formira goth-scena. Prvi, ili tzv. "old school goths" su se furali na tzv. "Batcave look". Muškarci su uglavnom izgledali poput Roberta Smitha (pjevača benda The Cure) sa svojom raščupanom crnom kosom i napadnom šminkom, dok su djevojke uglavnom slijedile izgled Siouxsie Sioux (iz Siouxsie & the Banshees) čija je odjeća izgledala poput s&m "fetiš" odjeće (crna/kožna/čipkasta/mrežasta odjeća i mnogo srebrnog/metalnog nakita). Šminka je bila napadna - izvučene crne linije oko očiju (najčešće podsjećajući na tradicionalnu egipatsku šminku) i crni ili tamnocrveni ruž za usne, a šminkali su se i žene i muškarci - zapisala je Anamari Pejičić u jednom svom nadahnutom osvrtu, dodavši, između ostalog, da se "gotika obično smatrala reakcijom protiv neoklasicizma i putovanjem u romantizam".
U odnosu, pak, prema danima ponosa i slave s početka i iz sredine 80-ih godina prošlog stoljeća, ovodobna fascinacija ostavštinom popularno-glazbene gotike doživljava preobrazbu ne toliko u stilu i stavu koliko u masovnoj precepciji samog fenomena u kontekstu digitaliziranog i globalno umreženog 21. stoljeća. Drugim riječima, ovodobni gotičari za svoj tamni zvuk i darkersku pojavnost danas preferiraju nazive poput darkwave, coldwave, pa i vaporwave i synthwave, ako su temelji više elektronske naravi.
Primjera je puno i sa svakim danom broj aktera scene raste u svim sredinama, urbanim i ruralnim, pa imamo slučajeve da na streaming servisima kao što su Deezer, Bandcamp i Spotify svako malo osvane neki autor/izvođač prezentirajući vlastite gotičko-darkerske umotvorine prema tradicionalnom "uradi sam" (Do it yourself) principu ili uskače u vlak aktualnog nezavisnog izdavaštva, koje i dana cvate na sve strane, pa i u zabitima poput sela u američkoj saveznoj državi Indiani. Upravo odatle dolazi trenutačno možda i najveća neo-gothic pop/rock zvijezda u posljednje dvije-tri godine. Radi se o bandu Hypnagogia (ne brkati s istoimenim metalcima!), koji uz britanskog kultnog gotičara Joela Heyesa (Byronic Sex & Exile) i projekt Twice Dark Josha Kreuzmana, te američko-švedske studijske majstore Johnathan/Christian zasigurno čini ekstraklasu na recentnoj sceni "tamnog zvuka".
Elijah Durnell
Hypnagogia (prijelazno stanje iz budnosti u spavanje, definirano i kao stanje opadanja svijesti tijekom početka sna, nap. D.J.), zadivljujući projekt koji dolazi iz South Benda, grada u Indiani, koji pripada okrugu St. Joseph, predvođen višestruko talentiranim Elijahom Durnellom, donosi njihov dugo očekivani album Ritual. Ta nova zbirka pjesama ne samo što potvrđuje skladateljsku i izvođačku snagu Durnella, koji je odgovoran za pisanje, snimanje i produkciju cijelog materijala, nego i naglašava jedinstveni zvučni krajobraz koji je Hypnagogia isklesala za sebe. Miješajući elemente darkwavea i gotha, Ritual je kolekcija pjesama koje su jednako emocionalno evokativne koliko i zvučno impresivne, crpeći utjecaje iz zvukova kultnih bendova i autora kao što su Depeche Mode, The Cure i Gary Numan, piše talijanski webzine parkettchannel.it, te dodaje:
- U srcu Rituala nalazi se fascinantno istraživanje životnih rituala i dinamične naravi ljudskih odnosa. Od proganjajuće uvodne pjesme "Invocation" do mračne, atmosferične "Seance", album je zamršeno putovanje kroz doslovne i metaforične rituale koji oblikuju naše postojanje. Cijelo vrijeme Durnellova produkcija osigurava da svaka pjesma bude prožeta aurom misterija i senzualnosti.
Jedna od najdojmljivijih značajki albuma izvanredna je upotreba ritma i basa. Uzorci bubnja na ploči namjerno su rijetki, dopuštajući osjećaj prostranosti koji slušatelja uvlači dublje u svijet koji Hypnagogia stvara. Pjesme kao što su "Neon Gods" i "Mistaken Identity" guraju naprijed pulsirajući, a stabilni ritmovi stvaraju temelj za raskošne sintetske melodije i atmosferske efekte koji lebde iznad. Ritam-sekcija je suptilna ali moćna, pružajući dovoljno zamaha da održi mračnu energiju bez preopterećenja introspektivnijih trenutaka albuma.
Bas-linije su još jedan istaknuti element u Ritualu. Duboki, rezonantni i često pomalo iskrivljeni, basovi dodaju taktilnu težinu koja se savršeno slaže s ćudljivom atmosferom albuma. U "Digital Debutante" bas se pojačava i povlači na način koji odražava oseku i tijek emocionalnog intenziteta unutar teksta, a u "The Shadow Remains," prisutnost niskog tona je jeziva, pojačavajući osjećaj nelagode u pjesmi i napetosti. Ta međuigra ritam-sekcije i basa stvara fluidnost koja omogućuje albumu neprimjetan prelazak između trenutaka intenzivne tame i reflektivne smirenosti.
Sintesajzeri, zaštitni znak darkwave žanra, posebno se efektno koriste stvarajući zaprepašćujući učinak u cijelom Ritualu. Od eteričnih bljeskova u "The Ways of Old" do pulsirajućih arpeggia u "Tobacco & Lavender" Durnellovo majstorstvo stvaranja sinth-tekstura prožima album gotovo taktilnom kvalitetom. Sintesajzeri izazivaju osjećaj nostalgije, a istodobno djeluju svježe i suvremeno. Posjeduju kvalitetu iz snova koja dopunjuje tematske elemente albuma - posebice istraživanje sebe i prostora između svjetla i tame.
Atmosfera Rituala možda je njegova najprivlačnija značajka. Album djeluje kao zvučni krajolik u koji se može zakoračiti, svijet u kojem svaka pjesma evocira drukčije emocionalno stanje ili scenu. "Tobacco & Lavender", vodeći singl (i videospot), savršeno sažima dvostruku narav albuma - ćudljiv, ali senzualan, introspektivan, ali hipnotičan. Pjesma, poput albuma u cjelini, djeluje kao poziv na ritualno iskustvo, ono u kojem se brišu granice između fizičkog i metafizičkog.
Prisutnost Christophera Beachyja na gitari i u pratećim vokalima dodatno obogaćuje dubinu teksture albuma. Njegovi doprinosi, iako suptilni, nude trenutke topline i kontrasta Durnellovim industrijskim elementima. Gitaristički rad u "The Firmament of the Veil" služi kao savršena folija za elektroničke slojeve, a njegovi prateći vokali dodaju zastrašujući dodir ionako eteričnoj produkciji.
Zaključno, Ritual je izvanredan album koji oslikava snagu darkwavea i gothic electro tekstura. Sposobnost Hypnagogije da spoji hipnotičke ritmove, duboke bas-linije, bogate sintetske teksture i evokativnu atmosferu čini nezaboravno iskustvo slušanja. Ovo je album koji traži da ga doživite u cijelosti, dopuštajući da se njegovi slojevi razvijaju sa svakim slušanjem. To je nevjerojatno lijep odraz rituala koji nas vežu, čineći Ritual izvanrednim izdanjem aktualne tamorokerske scene. (Preuzeto, uz neznatne prilagodbe u tekstu i opremi, s webzina parkettchannel.it)
U neogotičkim carstvima Bloomingtona, Indiana, Josh Kreuzman je 2020. porodio spektralni glazbeni projekt Twice Dark. Nadahnut melankoličnom veličinom industrijskih prostora u raspadanju, Twice Dark spaja goth, industrial, EBM, italodisco, deathrock, coldwave i darkwave hvatajući neodoljivu eleganciju koja podsjeća na zaboravljeno doba. Post-punk.com opisuje Twice Dark kao “utopljen u zvučne sjene i odjekuje retrorezonancijom glazbene scene 1980-ih... poput fantoma koji se pruža kroz maglu vremena”.
Kreuzmanovi umjetnički korijeni sežu duboko, jer je 2005. stekao diplomu iz kiparstva i sporednu diplomu iz povijesti umjetnosti na Sveučilištu Indiana Bloomington. Njegovo iskustvo s bendom datira iz 1992., kada se prvi put okušao u punk bendovima tijekom srednje škole. Na koledžu je nastavio eksperimentirati s alternativnim i punk zvukom prije nego što je prešao na indie rock scenu, koja se na kraju razvila u mračni, eklektični zvuk koji definira Twice Dark.
Godine 2022. Kreuzman je kurirao i izdao kompilaciju “Midwest Gothic”, zbirku koja uključuje bendove s cijelog Srednjeg zapada. Soundandshadows.com pohvalio je projekt kao “strašan” i “prepun talenta”. Kreuzman je proslavio projekt nastupom uživo u Indianapolisu početkom 2023. godine. Njegov album iz 2025., “Telekinetic”, obećava odvesti slušatelje još dublje u njegove proganjajuće, zvučne krajolike, učvršćujući Twice Dark kao silu u usponu u svijetu darkwavea i elektronske glazbe. (soundcloud.com)
Josh Kreuzman (Twice Dark) (foto: Facebook)
Ipak, koliko god američka srednjozapadna darkwave gotika bila krcata talentima koji su na korak do slave, jedan Englez i dalje održava plamen žanra bez ikakvih ustupaka modi, trendovima i hypeu u povratku mraka na svjetlo dana u ovodobnim globalno umreženim i digitaliziranim vremenima. On je Joel Heyes, naočiti crnokosi frontmen vlastitog benda Byronic Sex & Exile, koji je zapravo više projekt nego grupa jer većinu toga što Byronic predstavlja jest Heyes sam (piše stihove, sklada glazbu, svira gitaru, programira sintesazjer, ritam-mašinu...), uz poneku suradnju s nekim od prijatelja glazbenika i poklonika “tamnog zvuka”, Brama Stokera, E. A. Poa, Mary Shelley, romantizma 19. stoljeća i naravno Lorda Byrona (George Gordon Byron), kojem Heyes posvećuje sve što radi. Kako sam navodi na svojoj web-stranici (byronicsexandexile.co.uk), Byronic Sex & Exile posvećen je ponovnom povezivanju goth-glazbe s njezinim romantičnim i revolucionarnim korijenima i kulturnim nasljeđem gotike. Glazbeno epski i dubok, sa snažnim utjecajima gothic rocka 90-ih, kao što su Horatii, Nosferatu, Suspiria i London After Midnight, lirski BS&E bavi se temama strasti, pobune i osobnih ambicija, te se snažno oslanja na gotičku književnu tradiciju. Poduzetni Heyes snima i objavljuje pjesme, singlove, EP i LP izdanja zasad isključivo za Goth City Records iz Leedsa, sve to mu distribuira samo bandcamp.com (ništa Deezer, Spotify, Tidal...), a na YouTubeu je obilje intrigantnog videomaterijala, spotova i vizuala, u koje Heyes vješto inkorporira dijelove kultnih filmova, književne citate, referira se na svoje uzore (sjajna pjesma “Grave Is In The Heart”, čiji je videospot snimljen u irskom priobalnom gradiću gdje je grob Brama Stokera!) i prezentira vlastite umjetničke afinitete. Ukupno uzevši, Joel Heyes renesansni je čovjek engleske gotike!
Joel Heyes, Byronic Sex & Exile
I konačno, četvrti iz kvarteta ponajboljih ovodobnih retrogotičara, dark i coldwavera ili jednostavno vrhunaravnih izdanaka “tamnog zvuka” svakako su i Johnathan/Christian, američko-švedski autorski, skladateljski, izvođački i producentski dvojac, koji u biti i nisu mračnjaci na način ovdje spomenutih, nego su više plesni mainstream s okusom visokostiliziranog popa, projekt koji, nažalost, mainstream zasad posve ignorira. To je neprocjenjiva šteta jer to što i kako rade Johnathan/Christian apsolutno je reprezentativno i sa snažnim komercijalnim potencijalom koji tek treba prepoznati. Dok se to dogodi, ili se nikad ne dogodi, Johnathan/Christian svoje radove osim videospotovima na YouTube kanalu prezentiraju i na streaming servisima (ima ih i na Deezeru!), pa ako želite čuti nešto visokokvalitetno i usto i artistički, umjetnički na visokoj razini, poslušajte genijani EP “Strip me”, kao i niz drugih vrsnih izdanja uključujući i mikseve/remikseve (najviše je toga na bandcamp.com). Bit će vam jasno (ili neće) zašto su ćudljivi Johnathan Mooney (Los Angeles) i Christian Granquist (Stockholm) toliko posebni i kinematografski atmosferični, erotični i sugestivni. I da, fanovi The Sisters of Mercy, Muse i Depeche Mode mogli bi biti oduševljani, ako to već nisu, majstorima ritma, melodija i arta kakvi su bez ikakve dvojbe Johnathan/Christian.
Strip Me by Johnathan Christian