Gotika u glazbi

Sjaj u očima, tama u srcima

Bend Hypnagogia Elijaha Durnella iz američke savezne države Indiane trenutačno je možda i najveća neo-gothic pop/rock zvijezda u posljednje dvije-tri godine. Uz britanskog kultnog gotičara Joela Heyesa (Byronic Sex & Exile), projekt Twice Dark Josha Kreuzmana te američko-švedske studijske majstore Johnathan/Christian, Hypnagogia zasigurno čini ekstraklasu na recentnoj sceni "tamnog zvuka".

| Autor: Darko JERKOVIĆ
foto: Pexels / cottonbro studio

foto: Pexels / cottonbro studio

Prvi početci gotičke subkulture javljaju se krajem 70-ih godina, a svoj procvat ova subkultura doživljava u osamdesetim godinama 20. stoljeća. Nastala je kao revolt onih koji su bili nezadovoljni punk i new romantics scenom (nekima se nije sviđala grubost punka i težnja za anarhijom, a drugima se pak nije sviđalo to što je glazba koju su dotada slušali postajala komercijalom). Ti mladi ljudi slušaju bendove poput Bauhaus, Sisters of Mercy, Siouxsie & the Banshees, Joy Division, UK Decay, Sex Gang Children, Southern Death Cult, The Cure. Ovi bendovi su kasnije proglašeni gothic bendovima, a naziv se zadržao.

Godine 1981. otvara se goth-klub The Batcave u Londonu, a uskoro se slični klubovi počinju otvarati diljem svijeta i polako se formira goth-scena. Prvi, ili tzv. "old school goths" su se furali na tzv. "Batcave look". Muškarci su uglavnom izgledali poput Roberta Smitha (pjevača benda The Cure) sa svojom raščupanom crnom kosom i napadnom šminkom, dok su djevojke uglavnom slijedile izgled Siouxsie Sioux (iz Siouxsie & the Banshees) čija je odjeća izgledala poput s&m "fetiš" odjeće (crna/kožna/čipkasta/mrežasta odjeća i mnogo srebrnog/metalnog nakita). Šminka je bila napadna - izvučene crne linije oko očiju (najčešće podsjećajući na tradicionalnu egipatsku šminku) i crni ili tamnocrveni ruž za usne, a šminkali su se i žene i muškarci - zapisala je Anamari Pejičić u jednom svom nadahnutom osvrtu, dodavši, između ostalog, da se "gotika obično smatrala reakcijom protiv neoklasicizma i putovanjem u romantizam".

Tamno zvukovlje

U odnosu, pak, prema danima ponosa i slave s početka i iz sredine 80-ih godina prošlog stoljeća, ovodobna fascinacija ostavštinom popularno-glazbene gotike doživljava preobrazbu ne toliko u stilu i stavu koliko u masovnoj precepciji samog fenomena u kontekstu digitaliziranog i globalno umreženog 21. stoljeća. Drugim riječima, ovodobni gotičari za svoj tamni zvuk i darkersku pojavnost danas preferiraju nazive poput darkwave, coldwave, pa i vaporwave i synthwave, ako su temelji više elektronske naravi.

Primjera je puno i sa svakim danom broj aktera scene raste u svim sredinama, urbanim i ruralnim, pa imamo slučajeve da na streaming servisima kao što su Deezer, Bandcamp i Spotify svako malo osvane neki autor/izvođač prezentirajući vlastite gotičko-darkerske umotvorine prema tradicionalnom "uradi sam" (Do it yourself) principu ili uskače u vlak aktualnog nezavisnog izdavaštva, koje i dana cvate na sve strane, pa i u zabitima poput sela u američkoj saveznoj državi Indiani. Upravo odatle dolazi trenutačno možda i najveća neo-gothic pop/rock zvijezda u posljednje dvije-tri godine. Radi se o bandu Hypnagogia (ne brkati s istoimenim metalcima!), koji uz britanskog kultnog gotičara Joela Heyesa (Byronic Sex & Exile) i projekt Twice Dark Josha Kreuzmana, te američko-švedske studijske majstore Johnathan/Christian zasigurno čini ekstraklasu na recentnoj sceni "tamnog zvuka".

MAGAZIN GOTIKA Elijah DurnellElijah Durnell

Hypnagogia (prijelazno stanje iz budnosti u spavanje, definirano i kao stanje opadanja svijesti tijekom početka sna, nap. D.J.), zadivljujući projekt koji dolazi iz South Benda, grada u Indiani, koji pripada okrugu St. Joseph, predvođen višestruko talentiranim Elijahom Durnellom, donosi njihov dugo očekivani album Ritual. Ta nova zbirka pjesama ne samo što potvrđuje skladateljsku i izvođačku snagu Durnella, koji je odgovoran za pisanje, snimanje i produkciju cijelog materijala, nego i naglašava jedinstveni zvučni krajobraz koji je Hypnagogia isklesala za sebe. Miješajući elemente darkwavea i gotha, Ritual je kolekcija pjesama koje su jednako emocionalno evokativne koliko i zvučno impresivne, crpeći utjecaje iz zvukova kultnih bendova i autora kao što su Depeche Mode, The Cure i Gary Numan, piše talijanski webzine parkettchannel.it, te dodaje:

- U srcu Rituala nalazi se fascinantno istraživanje životnih rituala i dinamične naravi ljudskih odnosa. Od proganjajuće uvodne pjesme "Invocation" do mračne, atmosferične "Seance", album je zamršeno putovanje kroz doslovne i metaforične rituale koji oblikuju naše postojanje. Cijelo vrijeme Durnellova produkcija osigurava da svaka pjesma bude prožeta aurom misterija i senzualnosti.

Jedna od najdojmljivijih značajki albuma izvanredna je upotreba ritma i basa. Uzorci bubnja na ploči namjerno su rijetki, dopuštajući osjećaj prostranosti koji slušatelja uvlači dublje u svijet koji Hypnagogia stvara. Pjesme kao što su "Neon Gods" i "Mistaken Identity" guraju naprijed pulsirajući, a stabilni ritmovi stvaraju temelj za raskošne sintetske melodije i atmosferske efekte koji lebde iznad. Ritam-sekcija je suptilna ali moćna, pružajući dovoljno zamaha da održi mračnu energiju bez preopterećenja introspektivnijih trenutaka albuma.

Bas-linije su još jedan istaknuti element u Ritualu. Duboki, rezonantni i često pomalo iskrivljeni, basovi dodaju taktilnu težinu koja se savršeno slaže s ćudljivom atmosferom albuma. U "Digital Debutante" bas se pojačava i povlači na način koji odražava oseku i tijek emocionalnog intenziteta unutar teksta, a u "The Shadow Remains," prisutnost niskog tona je jeziva, pojačavajući osjećaj nelagode u pjesmi i napetosti. Ta međuigra ritam-sekcije i basa stvara fluidnost koja omogućuje albumu neprimjetan prelazak između trenutaka intenzivne tame i reflektivne smirenosti.

Sintesajzeri, zaštitni znak darkwave žanra, posebno se efektno koriste stvarajući zaprepašćujući učinak u cijelom Ritualu. Od eteričnih bljeskova u "The Ways of Old" do pulsirajućih arpeggia u "Tobacco & Lavender" Durnellovo majstorstvo stvaranja sinth-tekstura prožima album gotovo taktilnom kvalitetom. Sintesajzeri izazivaju osjećaj nostalgije, a istodobno djeluju svježe i suvremeno. Posjeduju kvalitetu iz snova koja dopunjuje tematske elemente albuma - posebice istraživanje sebe i prostora između svjetla i tame.

Ritualno iskustvo

Atmosfera Rituala možda je njegova najprivlačnija značajka. Album djeluje kao zvučni krajolik u koji se može zakoračiti, svijet u kojem svaka pjesma evocira drukčije emocionalno stanje ili scenu. "Tobacco & Lavender", vodeći singl (i videospot), savršeno sažima dvostruku narav albuma - ćudljiv, ali senzualan, introspektivan, ali hipnotičan. Pjesma, poput albuma u cjelini, djeluje kao poziv na ritualno iskustvo, ono u kojem se brišu granice između fizičkog i metafizičkog.

Prisutnost Christophera Beachyja na gitari i u pratećim vokalima dodatno obogaćuje dubinu teksture albuma. Njegovi doprinosi, iako suptilni, nude trenutke topline i kontrasta Durnellovim industrijskim elementima. Gitaristički rad u "The Firmament of the Veil" služi kao savršena folija za elektroničke slojeve, a njegovi prateći vokali dodaju zastrašujući dodir ionako eteričnoj produkciji.

Zaključno, Ritual je izvanredan album koji oslikava snagu darkwavea i gothic electro tekstura. Sposobnost Hypnagogije da spoji hipnotičke ritmove, duboke bas-linije, bogate sintetske teksture i evokativnu atmosferu čini nezaboravno iskustvo slušanja. Ovo je album koji traži da ga doživite u cijelosti, dopuštajući da se njegovi slojevi razvijaju sa svakim slušanjem. To je nevjerojatno lijep odraz rituala koji nas vežu, čineći Ritual izvanrednim izdanjem aktualne tamorokerske scene. (Preuzeto, uz neznatne prilagodbe u tekstu i opremi, s webzina parkettchannel.it)

U neogotičkim carstvima Bloomingtona, Indiana, Josh Kreuzman je 2020. porodio spektralni glazbeni projekt Twice Dark. Nadahnut melankoličnom veličinom industrijskih prostora u raspadanju, Twice Dark spaja goth, industrial, EBM, italodisco, deathrock, coldwave i darkwave hvatajući neodoljivu eleganciju koja podsjeća na zaboravljeno doba. Post-punk.com opisuje Twice Dark kao “utopljen u zvučne sjene i odjekuje retrorezonancijom glazbene scene 1980-ih... poput fantoma koji se pruža kroz maglu vremena”.

Kreuzmanovi umjetnički korijeni sežu duboko, jer je 2005. stekao diplomu iz kiparstva i sporednu diplomu iz povijesti umjetnosti na Sveučilištu Indiana Bloomington. Njegovo iskustvo s bendom datira iz 1992., kada se prvi put okušao u punk bendovima tijekom srednje škole. Na koledžu je nastavio eksperimentirati s alternativnim i punk zvukom prije nego što je prešao na indie rock scenu, koja se na kraju razvila u mračni, eklektični zvuk koji definira Twice Dark.

Godine 2022. Kreuzman je kurirao i izdao kompilaciju “Midwest Gothic”, zbirku koja uključuje bendove s cijelog Srednjeg zapada. Soundandshadows.com pohvalio je projekt kao “strašan” i “prepun talenta”. Kreuzman je proslavio projekt nastupom uživo u Indianapolisu početkom 2023. godine. Njegov album iz 2025., “Telekinetic”, obećava odvesti slušatelje još dublje u njegove proganjajuće, zvučne krajolike, učvršćujući Twice Dark kao silu u usponu u svijetu darkwavea i elektronske glazbe. (soundcloud.com)

MAGAZIN TWICE DARK Josh Kreuzman  FACEBOOKJosh Kreuzman (Twice Dark) (foto: Facebook)

Ipak, koliko god američka srednjozapadna darkwave gotika bila krcata talentima koji su na korak do slave, jedan Englez i dalje održava plamen žanra bez ikakvih ustupaka modi, trendovima i hypeu u povratku mraka na svjetlo dana u ovodobnim globalno umreženim i digitaliziranim vremenima. On je Joel Heyes, naočiti crnokosi frontmen vlastitog benda Byronic Sex & Exile, koji je zapravo više projekt nego grupa jer većinu toga što Byronic predstavlja jest Heyes sam (piše stihove, sklada glazbu, svira gitaru, programira sintesazjer, ritam-mašinu...), uz poneku suradnju s nekim od prijatelja glazbenika i poklonika “tamnog zvuka”, Brama Stokera, E. A. Poa, Mary Shelley, romantizma 19. stoljeća i naravno Lorda Byrona (George Gordon Byron), kojem Heyes posvećuje sve što radi. Kako sam navodi na svojoj web-stranici (byronicsexandexile.co.uk), Byronic Sex & Exile posvećen je ponovnom povezivanju goth-glazbe s njezinim romantičnim i revolucionarnim korijenima i kulturnim nasljeđem gotike. Glazbeno epski i dubok, sa snažnim utjecajima gothic rocka 90-ih, kao što su Horatii, Nosferatu, Suspiria i London After Midnight, lirski BS&E bavi se temama strasti, pobune i osobnih ambicija, te se snažno oslanja na gotičku književnu tradiciju. Poduzetni Heyes snima i objavljuje pjesme, singlove, EP i LP izdanja zasad isključivo za Goth City Records iz Leedsa, sve to mu distribuira samo bandcamp.com (ništa Deezer, Spotify, Tidal...), a na YouTubeu je obilje intrigantnog videomaterijala, spotova i vizuala, u koje Heyes vješto inkorporira dijelove kultnih filmova, književne citate, referira se na svoje uzore (sjajna pjesma “Grave Is In The Heart”, čiji je videospot snimljen u irskom priobalnom gradiću gdje je grob Brama Stokera!) i prezentira vlastite umjetničke afinitete. Ukupno uzevši, Joel Heyes renesansni je čovjek engleske gotike!

magazin When you're talking about concepts of death and love and war and revolution and passion and betrayal…” – Desert HeartsJoel Heyes, Byronic Sex & Exile

I konačno, četvrti iz kvarteta ponajboljih ovodobnih retrogotičara, dark i coldwavera ili jednostavno vrhunaravnih izdanaka “tamnog zvuka” svakako su i Johnathan/Christian, američko-švedski autorski, skladateljski, izvođački i producentski dvojac, koji u biti i nisu mračnjaci na način ovdje spomenutih, nego su više plesni mainstream s okusom visokostiliziranog popa, projekt koji, nažalost, mainstream zasad posve ignorira. To je neprocjenjiva šteta jer to što i kako rade Johnathan/Christian apsolutno je reprezentativno i sa snažnim komercijalnim potencijalom koji tek treba prepoznati. Dok se to dogodi, ili se nikad ne dogodi, Johnathan/Christian svoje radove osim videospotovima na YouTube kanalu prezentiraju i na streaming servisima (ima ih i na Deezeru!), pa ako želite čuti nešto visokokvalitetno i usto i artistički, umjetnički na visokoj razini, poslušajte genijani EP “Strip me”, kao i niz drugih vrsnih izdanja uključujući i mikseve/remikseve (najviše je toga na bandcamp.com). Bit će vam jasno (ili neće) zašto su ćudljivi Johnathan Mooney (Los Angeles) i Christian Granquist (Stockholm) toliko posebni i kinematografski atmosferični, erotični i sugestivni. I da, fanovi The Sisters of Mercy, Muse i Depeche Mode mogli bi biti oduševljani, ako to već nisu, majstorima ritma, melodija i arta kakvi su bez ikakve dvojbe Johnathan/Christian.

MAGAZIN OMO ALBUM Strip Me by Johnathan ChristianStrip Me by Johnathan Christian

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook X