Vidljivo je da su muškarci u dobi od 20 do 45 godina spremniji više uložiti od onih koji imaju od 45 do 65 godina. Kod žena je situacija obrnuta, žene između 46 i 65 godina spremnije su uložiti više u svoje znanje i vještine od onih između 20 i 45 godina
Luka Kobešćak (Foto Privatna arhiva)
Tko se najviše educira i zašto, kakvi su trendovi edukacija u digitalnom dobu, tko se više educira, kako se biraju edukacije te koliko Hrvata nije bilo ni na jednoj edukaciji ove godine, pitanja su na koja je odgovore punudio Luka Kobeščak, poduzetnik i vodeći domaći stručnjak za Excel, kroz čije je edukacije prošlo više od 30.000 ljudi.
Edukacije kao jedan od glavnih stupova cjeloživotnog obrazovanja sve više postaju dijelom suvremenog života. Bez obzira na to, još uvijek postoje mnogi koji nisu usavršavali svoja znanja i vještine ni na jednoj edukaciji, gotovo trećina ispitanika. Tako govore podatci ankete koju je među čak 1.105 ispitanika proveo Luka Kobeščak.
Više od polovine ispitanika bilo je na jednoj do tri edukacije ove godine... Kako to objašnjavate?
- Prema prikupljenim podacima, na uzorku od 1.105 ispitanika, proizlazi da njih čak 29 posto nije bilo ni na jednoj edukaciji ove godine. Najviše ispitanika bilo je na jednoj do tri edukacije (52 posto), četiri ili pet edukacija odslušalo je 7 posto, a na pet ili više edukacija bilo je 12 posto ispitanika. Postoje besplatne edukacije, kao i one koje se plaćaju. Prema našem istraživanju, najviše ispitanika, neovisno o spolu, za edukaciju je spremno izdvojiti od 0 do 100 eura. Kad je riječ o edukacijama skupljim od 200 eura, žene su u višem postotku od muškaraca spremne odvojiti toliki iznos (9,47 posto - 3 posto).
Zanimljivo, kad je riječ o dobnoj strukturi povezanoj sa spolom, vidljivo je da su muškarci u dobi od 20 do 45 godina spremniji više uložiti od onih koji imaju od 45 do 65 godina. Kod žena je situacija obrnuta, žene između 46 i 65 godina spremnije su uložiti više u svoje znanje i vještine od onih između 20 i 45 godina.
Jesu li kombinacija online i predavanja uživo dobitna?
- Građanima Hrvatske najvažniji je faktor u izboru edukacije dostupnost materijala i knjiga te mogućnost da poslije mogu sami odraditi edukaciju (91 posto). U posljednje vrijeme u svijetu su sve popularnije online-edukacije. Međutim, tijesnom relativnom većinom ispitanici istraživanja odabrali su kombinaciju online-edukacije i pohađanja predavanja uživo (31 posto). Njih 28 posto odabralo je čistu online-edukaciju, a 22,63 posto ispitanika predavanja uživo. Na začelju su sa 12 posto oni koji su odabrali učenje s pomoću snimljenih videolekcija i oni koji preferiraju jednodnevne seminare (1 posto).
Žene više vole online-edukacije, muškarci uživo?
- Ako podatke o vrsti edukacija promatramo iz vizure dvaju spolova, kod žena je redoslijed sljedeći: kombinacija online i uživo (30,88 posto), online-edukacija (29,41 posto), predavanje uživo (21,32 posto), učenje s pomoću videolekcija (10,29 posto). Kod muškaraca su redoslijed i postotci nešto drukčiji. U vodstvu su edukacije online i uživo (31,48 posto), slijede predavanja uživo (25,93 posto), online-edukacije (24,07 posto) i učenje uz videolekcije (16,67 posto).
Koliko je idealno vrijeme provedeno na edukaciji dnevno?
- Kad je riječ o trajanju edukacije po danu, ispitanici dominantno biraju vremenski okvir od 1,5 do 2 sata (47,89posto), zatim 45 minuta do 1 sata (23,16 posto), 2 do 4 sata (18,95 posto) i 4 do 6 sati (10 posto). Iz toga proizlazi da građani Hrvatske ne vole jednodnevne edukacije i žele više dana s kraćim brojem sati, 67,89 posto ispitanika izjavilo je kako im nije bitno da je edukacija unutar radnog vremena, što znači da su ljudi spremni izdvojiti slobodno vrijeme za dodatno educiranje. Čak 62,26 posto ispitanika edukacije plaća "iz svog džepa", nasuprot 25,79 posto onih kojima troškove podmiruju tvrtke.
Žene se više educiraju od muškaraca, što kažu istraživanja?
- Prema podatcima ankete, od deset muškaraca njih se četiri educira na minimalno jednoj edukaciji godišnje. Kod žena je taj broj veći: od deset žena njih šest prođe minimalno jednu edukaciju godišnje. Što se tiče učestalosti pohađanja edukacija u ovisnosti o životnoj dobi, najskloniji su tomu oni između 30 i 45 godina, a slijede dobne skupine od 45 do 60 i od 20 do 30 godina. Oko edukacija vikendom rezultati su podijeljeni - 53,68 posto ispitanika odgovorilo je da ne želi pohađati edukacije vikendom, a 46,32 posto da želi, zaključuje Luka Kobeščak.
Pitanje inflacije, tj. podizanje opće razine cijena u određenom razdoblju, jedna je od glavnih tema u Hrvatskoj, ali i u cijelom svijetu. I dok nitko od nas nema čarobni štapić kako riješiti to pitanje, oko kojeg čak ni najveći ekonomski umovi današnjice nemaju jedinstven stav, svatko od nas može, pritisnut inflacijom, obratiti više pozornosti na odgovorno vođenje kućnog budžeta. Kako bismo u tom naumu bili što uspješniji, Luka Kobeščak, stručnjak za Excel, predlaže upotrebu upravo tog programa, jer je jednostavan i učinkovit za postizanje cilja - financijske stabilnosti.
- Microsoft Excel jednostavan je alat za učinkovito vođenje evidencije kućnog budžeta. Za početak kreirajte tablicu za prihode i rashode. U prvoj koloni unesite kategorije prihoda (npr. plaća, dodatni poslovi) i rashoda (npr. stanarina, hrana, prijevoz, zabava). Dodajte stupce za pojedine mjesece kako biste mogli pratiti promjene kroz vrijeme. Nakon toga slijedi primjena formula. U ovom se slučaju koristite formulom SUM za zbrajanje ukupnih prihoda i rashoda te potom izračunajte razliku između prihoda i rashoda kako biste vidjeli koliko novca ostaje na kraju mjeseca. Kako biste si olakšali praćenje rashoda, Kobeščak predlaže da za svaku kategoriju rashoda postavite maksimalni iznos koji planirate potrošiti. Ta vam funkcija pomaže držati troškove pod kontrolom. Ako ste vizualni tip, za vas će biti ključno dobro vizualizirati podatke. Kreirajte grafikone kako biste bolje razumjeli svoje financije. Primjerice, tortni grafikon može prikazati udio pojedine kategorije u ukupnim rashodima. Uza sve navedeno, ključno je redovito unositi stvarne troškove i uspoređivati ih s planiranim budžetom. Ako je vaš cilj ušteda za novi automobil ili stvaranje “crnog fonda” za hitne slučajeve, dodajte za to poseban dio u tablici, savjetuje Kobeščak.