Ako imamo platformu, dužnost nam je govoriti o stvarima koje su važne. Zato se zalažem za okoliš i životinje - jer one ne mogu govoriti same za sebe, smatra Nicole Zuraitis. Osim što je gorljiva aktivistica, Zuraitis djeluje i kao glazbena pedagoginja. Trenutačno radi na vokalnim odjelima na NYU-u, SUNY Purchase i Litchfield Jazz Campu. Godine 2024. Sveučilište Post dodijelilo joj je počasni doktorat
Nicole Zuraitis (Foto RED VIGN)
Njezino je »srce veliko kao i njezin izvanredan glas«, tvrdi Jazz Police. »Ona ponovo definira što točno ljudski glas može učiniti. Cijelo svoje biće pretvara u instrument. Fascinantno je to gledati, koliko i veličanstveno čuti«, piše Broadway World. »Zapanjujuće bezvremenska, neposredna. Transformirala je svoj glas, otvarajući mnoge glazbene oštrice poput švicarskog vojnog noža pjevanja; sjajan i lagan, a zatim snažan i strastven«, kaže Nippertown. »Vrhunski talent, pjesnikinja, čisto ekspresivna umjetnica kao nijedna druga, prvorazredna autorica tekstova, moćni vokal i prvorazredna pijanistica, dokazuje se kao vrsna kartografkinja, mapirajući svaki detalj, nijansu i sjenu emocija«, zapisao je ugledni portal All About Jazz. »Ona je umjetnica koja redefinira vokalni jazz, čime je zaslužila mjesto jedne od najboljih umjetnica i plodnih tekstopisaca, ne samo u jazzu nego u širim okvirima«, piše Broadway World.
Osvojila je slavne glazbenike, među ostalima Christiana McBridea, Davida Cooka, Gilada Hekselmana, Veronicu Swift, Bennyja Benacka, Stephena Feifkea, Cyrille Aimee, Antonija Sancheza, Javona Jacksona, Nikkija Giovannija, Davea Strykera, Omara Hakima, Rachel Z, Helen Sung i Bernarda Purdieja. Mnogi od njih su je pozivali na suradnju. Osim toga, nastupala je kao solistica sa Savannah Philharmonic, Asheville Symphony i Macon Pops, te je kao pijanistica i pjevačica bila podrška kultnim pjevačima: Melanie, Morgan James, Darren Criss i Livingston Taylor. Nastupala je u kultnim njujorškim jazz klubovima kao što su Dizzy’s Club u Lincoln Centeru, Birdland, Blue Note, Carlyle, 54 Below i 55 Bar te na legendarnom Newport Jazz Festivalu.
Dobitnica je prestižnih nagrada: zlatne medalje na American Traditions Vocal Competitionu (2021.), New York City Songwriting Competitionu - Coffee Music Project (2016.), Herb Alpert ASCAP Young Composer Awardu (2014.) te zlatne medalje Ben Tucker Jazz Award, People’s Choice i nagrade »Johnny Mercer« na Nacionalnom natjecanju američkih vokalnih tradicija. Također, dobitnica je nagrade Grammy i četiri puta nominirana za tu nagradu.
Ona je Nicole Zuraitis, jazz pjevačica, autorica tekstova, pijanistica, aranžerka i voditeljica sastava iz New Yorka koja će 28. travnja nastupiti na 6. Backstage Live Pula festivalu u pulskom Istarskom narodnom kazalištu, a 29. travnja na 16. Zagreb Jazz Festivalu u zagrebačkom Kazalištu Kerempuh.
Nicole Zuraitis će u Puli i Zagrebu nastupiti uz svoju postavu iz snova: gitarista Idana Morima, basista Sama Webera i bubnjara Dana Pugacha. »Moj kvartet svira zajedno godinama i poznajemo se telepatski«, objašnjava. »Idan Morim, Sam Weber, Dan Pugach i ja sviramo po sjećanju i iz dubine srca.«
Aranžman pjesme »Jolene« Dolly Parton, koju je napisala u suradnji s Danom Pugachom, nominiran za Grammy 2019., bio je odskočna daska za njezinu karijeru i učinilo ju je poznatom u suvremenom jazz miljeu. Tako se proslavila kao autorica glazbe i aranžmana. »Uvijek se prvo fokusiram na tekstove«, objašnjava. »Tako sam aranžirala našu verziju pjesme ‘Jolene’ nadahnutu izvedbom Dan Pugach Noneta.«
Njezin hrabar, svestran glas posjeduje posebnu kombinaciju umirujuće topline, poznate autentičnosti i sirove odlučnosti koja ponovo otkriva svjetsku koncepciju o tome što znači biti jazz umjetnica. U svoju umjetnost unosi elemente raznih žanrova i pristupa, odbijajući se ograničiti na samo jedan pristup. Naime, strast osjeća prema raznim glazbenim žanrovima, u svakome pronalazi nešto za obogaćivanje svojeg pristupa.
»Volim tekstopisce u umjetnosti pripovjedača«, govori.
- Također volim umjetnost dobre melodije i lijepe harmonije. To znači da volim sve vrste glazbe i kada nastupam stvaram jedinstvenu mješavinu žanrova, ali ipak, sve se temelji na tradiciji jazza. Zapravo, najviše me privlači upravo jazz. Prvo me privukao blues, a poslije i cjelokupna tradicija crnačke američke glazbe i njezina svekolika povijest te sam proučavala njezinu dubinu. Jazz za mene ima beskonačnu količinu grana na svom stablu - ali svi prvo proučavaju korijenje. Tu sam glazbu otkrila kad sam svirala trombon u srednjoj školi. Tada sam također sama naučila svirati klavir po sluhu dok sam pjevala mjuzikle. Jazz je bio prirodni razvoj.
Koliko god bio osoban, na njezin je pristup glazbi najviše utjecao upravo jazz, u cjelokupnoj njegovoj širini, estetika te glazbe, poseban osjećaj, improvizacija kojoj pristupa na vlastiti način. »Zaintrigirana sam beskrajnom dubinom glazbe«, tvrdi.
- Unatoč tome što u zapadnoj glazbi postoji samo 12 nota, još uvijek postoji beskonačan broj skladbi koje umjetnici pišu i beskonačno mnogo načina za improvizaciju. Moj pristup improvizaciji varira, ali općenito se temelji na mom raspoloženju i tome koliko dobro osluškujem prigodom nastupa i interakcije sa suradnicima na pozornici. Bez obzira na to, vjerujem da svaki solo treba biti izgrađen poput planine i imati vrhunac na kraju. Vjerujem da je dobra glazba dobra glazba, bez obzira na žanr, a moja glazbena estetika to odražava. Nekada je moja Ahilova peta bila to što nisam zvučala kao drugi, pogotovo u svijetu jazza gdje su ljudi nagrađeni za to što zvuče kao kopije velikana koji su djelovali prije njih. No, sad vidim da je prednost to što je moja estetika isključivo moja i uključuje sve vrste žanrova stopljene u jedan.
Nakon što je objavila pet albuma kao voditeljica sastava, za svoj šesti album, »How Love Begins«, koproduciran s osmerostrukim dobitnikom Grammyja Christianom McBrideom, 2024. je osvojila nagradu Grammy u kategoriji Najboljeg vokalnog jazz albuma. Ona je jedina dobitnica ove nagrade koja je sama napisala i aranžirala cijeli album. Između ostalog, taj uspjeh može pripisati upravo suradnji s Christianom McBrideom čije je cjelokupno stvaralaštvo utjecalo na njezino djelovanje.
»Doista je posebno imati najboljeg basista na svijetu za prijatelja i glazbenog suradnika«, kaže.
- Bili smo prijatelji šest godina prije nego što smo zajedno odsvirali notu. Vjerovao je u mene prije nego što je većina ljudi uopće znala da postojim. On je moj najveći navijač i prva osoba zbog koje se osjećam samouvjereno, i kao pjevačica i kao pijanistica. On je definitivno jedan od najzaposlenijih i najutjecajnijih glazbenika svih vremena i neprestano me nadahnjuje, pa tako i za stvaranje albuma ‘How Love Begins’. Naravno, osim njega nadahnjuje me svakodnevni život, ljubav, gubitak, poezija, svjetski događaji, poticaji i aktivizam. Napisala sam i aranžirala glazbu za cijeli album na temu kako počinje ljubav kao 1. dio, a zatim kako ljubav završava kao 2. dio. Nadahnuta je ekološkom fotografijom, činjenicom da se ulje i voda ne miješaju, kao i teškom spoznajom da su ponekad najljepše stvari u životu najsrceparajuće. Tako vidim ljubav. Strašno sam glupa, nosim svoje srce u rukavu.
Osim što vodi svoj kvartet, Nicole Zuraitis je nastupala i snimala s Big Bandom Birdland, koproducira Dan Pugach Big Band i sudjeluje kao gošća s raznim europskim big bendovima. Na osnovi dosadašnjeg iskustva stekla je osoban pogled na današnji orkestralni jazz. »Moj suprug Dan Pugach, bubnjar koji dolazi sa mnom svirati na Backstageu Live Pula i Zagreb Jazz Festivalu, također je skladatelj i aranžer, dobitnik Grammyja«, priča.
- Glazbenici poput njega održavaju orkestralni jazz živim i guraju ga naprijed. Njegov album ‘Bianca Reimagined: Music for Paws and Persistence’ moderan je, ali ukorijenjen u bogatoj i zamršenoj povijesti big bendova. Kao pjevačica koja djeluje s velikim ansamblima, ali i producentica, mislim da je budućnost big band glazbe svijetla.
Po uzoru na veliku Ninu Simone, Nicole Zuraitis vjeruje da umjetnost mora biti u službi aktivizma. Osim glazbom, ona to pokazuje i u svakodnevnom životu, u odnosu prema ljudima i životinjama. Svaki album koji je objavila bio je usmjeren društvenim promjenama, bilo da se radi o mentalnom zdravlju, okolišu ili spašavanju životinja. »Umjetnost je najbolje poslužiti uz aktivizam«, iznosi svoj stav. »Ako imamo platformu, dužnost nam je govoriti o stvarima koje su važne. Zato se zalažem za okoliš i životinje - jer one ne mogu govoriti same za sebe.«
Osim što je gorljiva aktivistica, Nicole Zuraitis djeluje i kao glazbena pedagoginja. Trenutačno radi na vokalnim odjelima na NYU-u, SUNY Purchase i Litchfield Jazz Campu. Godine 2024. Sveučilište Post dodijelilo joj je počasni doktorat.