Dario SILIĆ, Generalni direktor Bina Istre

Protočnije ceste, učinkovitiji nadzor i nove tehnologije jamče sigurniju vožnju

Naš je pristup uvijek isti: pronaći najpovoljniju kombinaciju. Tradicionalno se oslanjamo na komercijalne kredite uz snažnu tržišnu podršku dioničara i bankarskih konzorcija. Otvoreni smo i za druge instrumente ako doprinose održivosti za korisnike i državni proračun i uz punu usklađenost sa zakonodavstvom i pravilima tržišnog natjecanja, naglašava Dario Silić

| Autor: Marinko GLAVAN
Dario Silić/ foto Milivoj MIJOŠEK

Dario Silić/ foto Milivoj MIJOŠEK

Mreža autocesta u Istri, poznatija pod nazivom Istarski ipsilon, u posljednjoj je fazi izgradnje punog profila na cijelom području. Nakon što je lani izgrađena nova, a ove rekonstruirana stara cijev tunela Učka, u tijeku je izgradnja preostala dva kolnička traka od tunela do Matulja, kao i drugog vijadukta preko Limske Drage te novog mosta preko Mirne. No ni time radovi možda neće biti gotovi, jer je najavljena mogućnost izgradnje kraka autoceste prema Labinu. O svemu smo razgovarali s Dariom Silićem, generalnim direktorom Bina Istre, koncesionara istarskih autocesta.

Nakon izgradnje nove cijevi tunela Učka završena je i rekonstrukcija stare cijevi tunela. Koliko je zahtjevan bio taj zahvat i što je sve učinjeno kako bi stara cijev izgledala i bila jednako opremljena kao i nova?

- Rekonstrukcija stare cijevi bila je jedan od najkompleksnijih infrastrukturnih zahvata na Ipsilonu - i organizacijski i tehnički. U obnovu je uloženo više od 22 milijuna eura, a na gradilištu je svakodnevno radilo oko 150 djelatnika u smjenama, danju i noću. Učinjena je potpuna obnova sustava odvodnje i elektroinstalacija, modernizirana je LED rasvjeta s automatskom regulacijom, nadograđena ventilacija i vatrodojava, postavljeni su najsuvremeniji sustavi videonadzora i automatizirane detekcije incidenata, te sustavi za nadzor i upravljanje prometom povezani s našim novim, iznimno naprednim kontrolnim centrom.

Građevinski, izveli smo armiranobetonski podnožni svod u duljini oko 300 metara, rekonstruirali kolničku konstrukciju i vodovod, ugradili novu prometnu signalizaciju i dovršili tri velika poprečna evakuacijska prolaza. Posebnu pozornost posvetili smo zaštiti izvorišta pitke vode u tunelu – uz stroge ekološke mjere i izgradnju novog zamjenskog tlačnog cjevovoda duljine 1582 metra. Danas su obje cijevi usklađene s najvišim europskim sigurnosnim standardima i Direktivom EU iz 2004. o minimalnim sigurnosnim zahtjevima za tunele na TEN-T mreži.

Puni profil uklanja zastoje na uskim grlima, podiže razinu uslužnosti i smanjuje rizike pretjecanja na dvotračnim dionicama. nakon dovršetka putovanje između pule i zagreba bit će jednoličnije, brže, predvidljivije i bez zaustavljanja, uz znatno višu razinu sigurnosti za sve korisnike

Osim veće protočnosti prometa, izgradnja druge cijevi tunela znatno je, kako ste i sami istaknuli u više navrata, povećala sigurnost prometovanja kroz Učku. Što to znači za vozače i putnike koji prolaze tunelom? Koliko su danas sigurniji nego u proteklih 45 godina?

- Najvažnije, promet je sada jednosmjeran u svakoj cijevi s dva vozna traka – to drastično smanjuje rizik frontalnih sudara i zaustavljanja u suprotnom smjeru. Evakuacijski poprečni prolazi omogućuju brzo i sigurno napuštanje cijevi u incidentu, a integrirani sustavi videodetekcije, vatrodojave, ventilacije i dinamičke rasvjete reagiraju automatski u sekundama. Uz novi kontrolni centar koji 24/7 nadzire i upravlja prometom, postigli smo razinu sigurnosti kakvu imaju najmoderniji europski tuneli. U konačnici, ciljano smanjujemo broj nesreća i posljedica – i već sada vidimo bolje pokazatelje u odnosu prema prijašnjim desetljećima.

dario silić, bina istra

Na kvarnerskoj strani je izgrađeno i novo odmorište, u kojoj mjeri je zaživjelo među vozačima?

- Odmorište Kvarner vrlo je dobro prihvaćeno – ponajprije zbog jedinstvene vizure na Učku i cijeli Kvarnerski zaljev te zbog logične lokacije odmah nakon ulaska u tunel i izlaska iz njega. Naš je cilj da to postane ugodno i funkcionalno mjesto za predah, ali i točka informiranja korisnika o stanju prometa. Ovih dana puštena je u promet i elektropunionica te su u planu dodatne investicije u dodatne sadržaje poput restorana, vidikovca itd.

S kvarnerske strane tunela u tijeku je gradnja punog profila autoceste. Riječ je o izuzetno zahtjevnoj dionici s velikom količinom iskopa i objekata. Kako napreduju radovi, jesu li u skladu sa zadanim rokovima i kada će dionica od tunela do Matulja biti završena i puštena u promet?

- Dionica Učka - Matulji iznimno je zahtjevna: radi se u dubokim usjecima, s velikim količinama iskopa i pod strogim prometnim režimima. Unatoč tome radovi napreduju u skladu s planom i ugovorenim rokovima. Planirano trajanje projekta je tri i pol godine, a cilj nam je dovršetak i puštanje punog profila do Matulja početkom 2027. godine, a sve kako bi se spojili u Matuljima s mrežom Hrvatskih autocesta te time omogućili da korisnici putuju bez stajanja u punom profilu autoceste od Pule do Zagreba za manje od dva i pol sata.

Trajna i sigurna rješenja

Što će izgradnja te dionice donijeti onima koji putuju između Istre i ostatka Hrvatske, u smislu vremena i sigurnosti putovanja?

- Dobitak je dvojak: sigurnost i vrijeme. Puni profil uklanja zastoje na uskim grlima, podiže razinu uslužnosti i smanjuje rizike pretjecanja na dvotračnim dionicama. Nakon dovršetka, putovanje između Pule i Zagreba bit će jednoličnije, brže, predvidljivije i bez zaustavljanja, uz znatno višu razinu sigurnosti za sve korisnike.

Jesu li na dionici do kraja riješeni svi imovinskopravni postupci, s obzirom na to da je trebalo ukloniti veći broj objekata? Jesu li svi objekti uklonjeni i je li postignut dogovor s njihovim vlasnicima oko odštete?

- Riječ je o gusto naseljenom području, pa smo već u fazi projektiranja optimizirali trasu kako bismo sačuvali što veći broj kuća, ostali u koridoru i ispoštovali sve sigurnosne i okolišne kriterije. Velika većina imovinskopravnih postupaka i obeštećenja je zaključena; preostali individualni predmeti vode se u suradnji s vlasnicima i nadležnim tijelima. Načelo je jasno: korektan i pravedan pristup svakom vlasniku te partnerska suradnja s Općinom Matulji, Gradom Opatijom i Primorsko-goranskom županijom.

Na ovoj je dionici postojalo i nekoliko spornih priključaka iz okolnih naselja. Kako je riješen pristup za naselje Benčinići, kao i za ulice Put Puhari i Mileve Sušanj u Općini Matulji, s kojom ste, zajedno s HAC-om, u kolovozu potpisali sporazum o rješavanju ovog problema?

- Sporazumom s Općinom Matulji i HAC-om definirali smo trajna i sigurna rješenja. Uklanjaju se ilegalni priključci na brzu cestu, a stanovnicima Benčinića osigurava se nova, oko 1,4 kilometra duga pristupna cesta koju mi financiramo koja ih veže na lokalnu mrežu. Za ulice Put Puhari i Mileve Sušanj predviđene su pristupne prometnice i adekvatne spojne točke. Time uklanjamo svakodnevne rizične situacije i podižemo razinu sigurnosti za lokalnu zajednicu i tranzitni promet.

Jasan standard

S istarske strane za izgradnju punog profila Ipsilona nedostaju drugi vijadukt preko Limske drage i most preko Mirne. Kako napreduju ova dva projekta i kada će biti uklonjena ta dva uska grla na zapadnoj strani Istre?

- Radovi na drugom vijaduktu Limska draga i mostu preko Mirne u tijeku su i odvijaju se usporedno s radovima na dionici Tunel Učka - Matulji, u sklopu iste faze građenja i s istim rokom završetka radova. Cilj nam je istovremeno ukloniti preostala uska grla i osigurati puni profil bez prekida na cijelom Ipsilonu, u okvirima ugovorenih rokova.

dario silić, bina istra

Na drugoj, istočnoj strani istarskog poluotoka vi ste, ali i premijer Andrej Plenković, na otvaranju rekonstruirane stare cijevi tunela, najavili mogućnost izgradnje novog kraka autoceste prema Labinu, čime bi se Istarski ipsilon pretvorio u Istarski iks. Što je dosad učinjeno u pripremi tog projekta i koliko je izgledna njegova realizacija?

- Trasa je prepoznata u prostornom planu Istarske županije, a županija je osigurala sredstva za studiju izvedivosti. Kao koncesionar, zajedno s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture te jedinicama lokalne i regionalne samouprave radimo na analizama prometa, izvodljivosti i okolišnim preduvjetima. Projekt je prometno i razvojno logičan, ali realizacija mora počivati na čvrstim prometno-ekonomskim pokazateljima i održivom financijskom modelu. Izglednost je dobra ako analize potvrde omjer koristi i troškova i ako se pravodobno osiguraju dozvole, financiranje te nužne suglasnosti svih relevantnih tijela. Ovaj koridor osim pozitivnih utjecaja na gospodarstvo, promet i turizam pridonijet će i rasterećenju zapadne obale Istre te stvaranju novih koridora prema Krku, Cresu i Lošinju preko luke u Labinu, što bi znatno rasteretilo promet preko Krka, posebice u turističkoj sezoni.

Koji su potencijalni rokovi za početak radova, kao i za njihov završetak? Kolika je procijenjena vrijednost gradnje ove dionice?

- U ovoj fazi bilo bi neodgovorno licitirati rokovima i vrijednošću. Nakon dovršetka studijskih analiza, okolišnih postupaka, dobivanja svih suglasnosti, izrade projekata, dobivanje dozvola i usuglašavanja financijskog modela moći ćemo izaći s preciznim planom. Naš je standard jasan - kada najavimo rok i proračun, isporučimo.

Hoće li Bina Istra, po dosadašnjem modelu pri gradnji novih dionica autoceste i nove cijevi tunela Učka, tražiti produženje sadašnje koncesije na Istarskom ipsilonu, do koje godine? Sva dosadašnja produženja odobrila je i Europska komisija, očekujete li da će i u ovom slučaju biti tako?

- Koncesija trenutačno traje do 15. prosinca 2041. Svako novo veliko ulaganje zahtijeva uravnotežen model – bilo kroz strukturiranje financiranja, bilo kroz prilagodbe trajanja. Ako analize pokažu da je za održivu isporuku nužan proporcionalno produženo razdoblje, o tome ćemo razgovarati s Vladom RH i nadležnim europskim institucijama, kao i do sada. Ključno je da projekt bude fiskalno održiv za državu te pristupačan i siguran za korisnike.

Kraća putovanja

U kojoj mjeri će ovaj projekt pridonijeti razvoju ovog, možda turistički manje poznatog dijela Istre, ali čije gospodarstvo kontinuirano raste?

- Bolje povezivanje Labinštine s mrežom autocesta podiže investicijsku privlačnost, otvara tržišta rada, ubrzava logistiku i rasterećuje lokalne prometnice. Za turistički sektor znači veću dostupnost i ravnomjerniji prostorni razvoj, a za stanovnike veću sigurnost i kraća putovanja prema zdravstvenim, obrazovnim i administrativnim središtima.

Hoće li Bina Istra i gradnju ove dionice financirati isključivo komercijalnim kreditima, kao i dosad ili ćete tražiti druge modele?

- Naš je pristup uvijek isti: pronaći najpovoljniju kombinaciju. Tradicionalno se oslanjamo na komercijalne kredite uz snažnu tržišnu podršku dioničara i bankarskih konzorcija. Otvoreni smo i za druge instrumente ako doprinose održivosti za korisnike i državni proračun i uz punu usklađenost sa zakonodavstvom i pravilima tržišnog natjecanja.

Ključni su benefiti već vidljivi: manji zastoji kroz tunel, veća protočnost u špici i viša razina sigurnosti. Nastavljamo s praksom 24/7 nadzora i brze intervencije – samo prošle godine imali smo više od šest tisuća asistencija korisnicima, a sigurnosni pokazatelji su nam prioritet broj jedan

Kad smo kod financiranja, krajem iduće godine trebao bi zaživjeti novi, zajednički sustav naplate cestarina na svim autocestama u Hrvatskoj, neovisno o koncesionaru, s jedinstvenim cijenama po kilometru. Hoće li Bina Istra do tog roka biti spremna za uvođenje novog sustava u tehničkom smislu i kakve su vaše projekcije utjecaja novog sustava naplate na financijske rezultate Bina Istre?

- U tehničkom smislu – da, bit ćemo spremni. Aktivno sudjelujemo s resornim ministarstvom i ostalim operatorima u implementaciji sustava beskontaktnog, bezgotovinskog i protočnog modela. MMPI i Ministar Butković u svakom smislu imaju našu punu podršku i pomoć u implementaciji ovog važnog i zahtjevnog strateškog projekta za RH. To podrazumijeva prilagodbu opreme, IT-a, obračuna i korisničkih sučelja. Što se financijskih učinaka tiče, doista ih je teško predvidjeti, međutim, pojedina iskustva drugih zemalja upozoravaju na moguće financijske gubitke u prihodima od cestarina. Nadamo se te očekujemo neutralan učinak u srednjem roku: sustav donosi pravedniju i precizniju naplatu po prijeđenoj udaljenosti, manje zastoja i bolje iskustvo korisnika, uz moguću optimizaciju operativnih troškova. Cjenovna politika bit će jedinstvena na razini sustava i usuglašena s nadležnim tijelima kao što je to i do sada bio slučaj.

Za kraj, kakvi su rezultati Bina Istre u ovogodišnjoj turističkoj sezoni? Očekujete li da će, kada svi projekti o kojima smo razgovarali, budu u cijelosti dovršeni, povećati prihode i u kojoj mjeri?

- Sezona je protekla stabilno i operativno vrlo zahtjevno, ali uspješno. Ključni su benefiti već vidljivi: manji zastoji kroz tunel, veća protočnost u špici i viša razina sigurnosti. Nastavljamo s praksom 24/7 nadzora i brze intervencije – samo prošle godine imali smo više od šest tisuća asistencija korisnicima, a sigurnosni pokazatelji su nam prioritet broj jedan.

U projekcijama nakon dovršetka punog profila do Matulja i uklanjanja preostalih uskih grla očekujemo rast prihoda primarno iz povećane protočnosti i bolje usluge, dok ćemo kroz učinkovitiji operativni model i nove tehnologije zadržati visoku razinu sigurnosti i kvalitete bez kompromisa. 


Podijeli: Facebook X