TOMISLAV FAIN

ZBOG SUNCA I MORA DOLAZI 80 POSTO GOSTIJU

| Autor: Stanko Ružić
Tomislav Fain/UHPA

Tomislav Fain/UHPA

Na redovnoj skupštini Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) održanoj u hotelu Pinija u Petrčanima Tomislav Fain dobio je treći uzastopni mandat na čelu jedne od vodećih nacionalnih udruga u turizmu.

- Nisam dijete turizma u doslovnom smislu, moji se roditelji nisu nikad bavili turizmom, ali živim taj poziv 23 godine. Sam sam krenuo tim putem, zaljubio se u tu turističku priču, i sad sam zaražen zauvijek. Idemo li u dobrom smjeru? Vratit ću se na 2002. godinu, kad sam krenuo, i danas… Nesumnjivo, puno smo napravili. U to doba smo bili sretni, presretni ako bismo napunili apartman 30 dana. Danas se u Zadru kapaciteti pune do 120 dana! E, sad, ima li tu negativnih posljedica? Sigurno da ima. Jesmo li mi u nekom dijelu pohlepni? Sigurno da jesmo, i to je velika boljka. Možemo li to promijeniti? Teško je to. Kapital i novac veliku većinu ljudi strašno privlače i teško je to zaustaviti, nekog novac, nekog ambicija.

Možemo li bolje? Da, možemo. Volio bih da u Zadru imamo 20 kongresnih dvorana poput ove u hotelu Pinija, da imamo cjelogodišnje čarter-letove, no razvili smo se u ovom smjeru i moramo se boriti s time. Je li se s nekim zakonima zakasnilo? Sigurno da jest. Trebali su se donijeti ranije, ali možda su druge stvari bile prioritetnije. Ono što ja mogu jest upozoravati. Već godinama govorim pazite što gradite, u što ulažete.

Turizam ne može rasti beskonačno. Bit će onih koji će propasti. I u industriji, i u prijevozu, i među vodičima. Ali to su poslovni rizici. Svatko tko ulaže u posao, preuzima i rizik.

Puno se u posljednje vrijeme govori o klimatskim promjenama koje su nam već stigle. U svjetlu toga, trebamo li se jače orijentirati na kontinentalni turizam?

- Moramo biti realni, 80 posto ljudi dolazi zbog sunca i mora. Ljudi k nama dolaze jer ti sunce treba za život, nama je to svakodnevica, ali ima ljudi koji žive 300 dana bez sunca, njima to sunce treba za zdravlje. Ista je stvar s morem. Putovanje je i pitanje zdravlja. Kontinentalni turizam svakako treba razvijati u tom smislu, razvoj nekih lječilišta, termi, ali nikad nećemo imati brojke kao uz obalu.

Čini se da smo se napokon izvukli od posljedica epidemije koronavirusa? Kakvu sezonu očekujete?

- Što se tiče samog posla i prihoda, da, izvukli smo. Već prošle i pretprošle godine je bilo osjetno bolje i bili smo zadovoljni. Ali moram naglasiti da ćemo se potpuno izvući kad budemo na onoj točki na kojoj smo bili prije pandemije. Mnoge će agencije tamo biti kad vrate kredite koje su digle, a možda ni tad jer znamo da je veliki broj naših članica i agencija prodavao i svoje osobne nekretnine da bi preživio krizu.

Sve više je manjih agencija, kako to komentirate?

- Ponuda raste, u privatnom smještaju, prijevozu… Svatko vidi svoju priliku u turizmu, tako je i što se tiče turističkih agencija. Ima ljudi koji rade u velikom sustavu, žele se osamostaliti, vide svoju priliku, imaju ambiciju, možda su i mladi pa imaju više volje, i onda se odlučuju dalje sami. Meni je to posve OK, tko god smatra da može sam, da može bolje - dapače. Teško je reći točnu brojku agencija, neke analize govore da ih je oko 1000, ali teško je točno reći jer pod agencijom se, primjerice, registrira i brod koji vozi samo izlete. Cijela naša obala popunjena je agencijama, rijetko ćete pronaći neko turističko mjesto da nema neku agenciju, možda samo iznajmljuje bicikle ili radi izlete, ali opet je agencija. Velik je i broj agencija koje se bave samo organizacijom nekih školskih putovanja, školskih izleta. Naravno da je u kontinentalnom dijelu Hrvatske ta brojka znatno manja.

Kao nacionalna udruga promovirate cijelu Republiku Hrvatsku, sve njezine krajeve, bili ste i u Vukovaru primjerice?

- To je naš cilj i smatramo da moramo to raditi, dva puta godišnje kad imamo sjednice Upravnog odbora, održavamo ga na drugoj destinaciji gdje organiziramo i sastanak s turističkim agencijama, pokušavamo sve proći, vidjeti nešto novo. Susrećemo se s predstavnicima agencija, ne samo s našim članicama već i šire, koji su zainteresirani za razmjenu iskustava… Drago je bilo kojem turističkom objektu da mu netko tko se time bavi dođe i kaže neko svoje mišljenje i da prenese dojam, sugestiju… U Zadru smo, primjerice, posjetili plantažu trešanja Cro Cherry, i svi koji su bili, vratili su se oduševljeni. Proizvođači su preko nas dobili veliku reklamu i vidljivost koju inače ne bi sami mogli dobiti. I to je super primjer - kroz sjednice Upravnog odbora ili dane UHPA-e koje selimo po županijama pomažemo razvoju turizma.

Pred vama su nove četiri godine - kakvi su planovi?

- Uvijek kažem neka radim što manje. Ali ne zato što se meni ne radi, već zato da imamo što manje problema. Neka nastavimo ići u ovom smjeru, a na meni je kao predsjedniku udruge da se borim za interese agencija pri Ministarstvu turizma i sporta, pri Hrvatskoj turističkoj zajednici… moramo tu biti prisutni, biti jedan od čimbenika kojeg se pita kad se o nečemu odlučuje u našem turizmu. Zasad to uspijevamo, a, naravno, što se tiče samog ureda, moramo ići u smjeru digitalizacije, jer ljudi koji rade u malim agencijama nemaju resurse ni vremena proučavati sve te trendove koji se događaju iznimno brzo i na uredu je da prati trendove i obavještava sve članove.

Stanko Ružić/turizam.media

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook X